Tekoälystä tuli näppärä työkaveri

Valokuituoptiikka lähikuva, moderni tietoliikennetekniikka, tausta
Tekoäly on jo ollut pitkään ihmisten työkaverina. Ensimmäisistä peloista on selvitty, koska tekoäly ei vienytkään kaikkia työpaikkoja. Digitalisaatio on tuonut mukanaan uusia mielekkäitä työtehtäviä.

Tekoälystä tuli näppärä työkaveri

Julkaistu 19.05.2021 klo 08:54
Blogit
Kirjoittanut
Liisa Halme
Kuvaaja Shutterstock

Digitalisaatio, robotit ja tekoäly ovat arkipäivää lähes kaikissa vakuutusyhtiöissä ja niiden kanssa on opittu tekemään yhteistyötä. Asiantuntijuutta vaativat tehtävät ovat jääneet ihmisten tehtäviksi, ja rutiinityöt ovat siirtyneet roboteille. Vakuutusalalla robotit tekevät yksinkertaiset vahinkopäätökset tehokkaasti.  Vaikeammat tapaukset siirtyvät suosiolla asiantuntijoiden ratkottaviksi.

Muutokset ovat tuoneet alalle uusia työtehtäviä.  Esimerkiksi bottikuiskaajat opettavat chatbotteja vastaamaan ihmisten moninaisiin kysymyksiin. Olennaista on, että ihminen ohjaa robotteja eikä päinvastoin.

Tekoälylliset “työtoverit” ovat kasvavassa määrin myös tulevaisuutta. Siksi työpaikoilla pitää varmistaa henkilöstön osaamisen kehittäminen ja yhteensopivuus algoritmien ja robottien kanssa. Vakuutusalan ihmisen tekemää työtä tulee löytyä tulevinakin vuosina ja sen tulee olla mielekästä.

Minne tiedot karkaavat?

Valtava teknologinen muutos vaatii yhtiöiltä tiukkaa, valvottavaa lainsäädännön ja direktiivien tarkkaa noudattamista. Lisäksi yhtiöiden henkilökuntaa pitää kouluttaa, jotta heidän ammattitaitonsa vastaa uusia töitä ja tarpeita.

Vakuutusyhtiöiden dataturvallisuus on aina ollut tiukasti säädeltyä, tekoälyn ja robottien myötä se on entisestään tiukentunut. Yhtiöiden pitää pystyä osoittamaan kuluttajille, miten ja minne tiedot tallentuvat ja kuka niihin pääsee käsiksi.

Olennaisia ovat myös työntekijöiden oikeudet.  Mitä tietoja työntekijöistä tallennetaan, minne ja kuinka pitkäksi aikaa niitä tallennetaan? Entä kuka voi nähdä työntekijöiden tietoja? Ja miten toimitaan, jos pilvi sijaitseekin EU-lainsäädännön ulkopuolella olevassa maassa esimerkiksi USA:ssa?

Lisäksi etiikka puhuttaa alalla. Millaisia tuotteita vakuutusalalla voi olla ja minkälaisia rajoitteita niissä voi olla? Käytetäänkö syrjivää rekrytointijärjestelmää, otetaanko eri ikäluokat ja etniset ryhmät tasavertaisesti huomioon tuotteissa, henkilökunnassa ja asiakkaissa?

Kun ihmiset ohjaavat algoritmeja ja robotteja tekemään eettisiä ja vastuullisia päätöksiä, saadaan niiden tekemästä työstä paras hyöty.

Tehokuutta ja työhyvinvointia alalle

Vakuutusalalla on meneillään Vakuuttava Työ 2030 -hanke yhdessä työnantajaliiton, Palvelutyöantajat Paltan kanssa. Hanke käsittelee kolmea osa-aluetta: tekoälyä, dataturvallisuutta ja etiikkaa, osaamisen kehittämistä sekä monimuotoisuutta ja osallistamista.  Tavoitteenamme on löytää tietoa nykytilasta ja tulevaisuuden vaateista sekä siitä, miten voisimme yhdessä edistää ja kehittää vakuutusalaa. Järjestämme myös seminaareja ja työpajoja näistä aiheista.

Kansainvälisellä tasolla vaikutamme finanssisektorin muutoksiin ja tulevaisuuden sääntelyyn, sillä olemme mukana erilaissa työryhmissä ja organisaatioissa.

Näihin tärkeisiin osa-alueisiin olemme vaikuttamassa myös alkaneessa #VakuuttavaTyö2030 -hankkeessa. Seuraa meitä Twitterissä, Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa ja ennen kaikkea www.proliitto.fi

On tärkeää vaikuttaa ja olla mukana työelämän muutoksissa!

Kirjoittaja on finanssisektorin yhteyspäällikkö, jolle on tärkeää vaikuttaa tulevaisuuden työelämään.