Teollisuuden Palkansaajat vetoaa UPM:ään sopimusratkaisujen syntymiseksi

Teollisuuden Palkansaajien logo
Teollisuuden Palkansaajat ei hyväksy sitä, että UPM kieltäytyy neuvottelemasta sopimusosapuolenaan olevan ammattiliiton kanssa voimassa olevan sopimuksen uusimisesta. Huolena on, että UPM:n toiminta voi johtaa työmarkkinahäiriöihin tulevan neuvottelukierroksen aikana.

Teollisuuden Palkansaajat vetoaa UPM:ään sopimusratkaisujen syntymiseksi

Julkaistu 11.11.2021 klo 13:29

Teollisuuden Palkansaajien (TP) hallitus käsitteli 13.10. työmarkkinatilannetta ja metsäyhtiö UPM:n roolia käynnissä olevalla työmarkkinakierroksella. TP:n jäsenliitot eivät hyväksy sitä, että UPM kieltäytyy neuvottelemasta sopimusosapuolenaan olevan ammattiliiton kanssa voimassa olevan sopimuksen uusimisesta.

TP:n hallitus kokee UPM:n työmarkkinatoiminnan lyhytnäköisenä, kansantaloudelle vaarallisena ja häikäilemättömänä hyökkäyksenä sopimuskulttuuria sekä palkansaajien työehtoja kohtaan.  Huolena on, että UPM:n toiminta voi johtaa merkittäviin työmarkkinahäiriöihin tulevan neuvottelukierroksen aikana.

–  UPM haluaa työntekijöiden tahdon vastaisesti ohittaa ammattiliiton työehtojen sopimisessa ja siten poistaa kansainvälisten sopimusten turvaaman kollektiivisen sopimusoikeuden. Tämä voi pahimmillaan johtaa vakaviin häiriöihin tilanteessa, jossa kaikki pandemiasta elpymisen mahdollisuudet tulisi hyödyntää täysimääräisesti, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

UPM on kieltäytynyt tekemästä yhtä yrityskohtaista työehtosopimusta, joka mahdollistaisi nyt voimassa olevalla tavalla palkoista sopimisen liiketoimintakohtaisesti. Teollisuuden Palkansaajat toivoo, että UPM tavoittelee luottamuksen ja yhteistyön hengessä liiketoiminnan kehittämistä yhdessä henkilöstön kanssa. TP vetoaa UPM:ään sopimusyhteiskunnan vahvistamiseksi ja sopimusratkaisujen syntymiseksi ja on lähettänyt UPM hallitukselle ja johdolle kirjeen asiasta.

Teollisuuden palkansaajat
Teollisuuden Palkansaajat TP ry on yhteistyö-, tutkimus- ja vaikuttamisjärjestö, johon kuuluu 14 ammattiliittoa kaikista kolmesta palkansaajien keskusjärjestöstä. Jäsenliittojemme edustamilla aloilla työskentelee noin 400 000 palkansaajaa.