Hyppää pääsisältöön

Turun AMK lisää tekniikan opiskelupaikkoja

Kuva: Shutterstock
Alueen telakka- ja autoteollisuus saavat lisää osaajia ensi vuonna. – Turun AMK:n päätös osoittaa, että koulutuksella voidaan vastata alueellisiin rakennemuutoksiin nopeallakin aikataululla, kertoo Pro-opiskelijat ry:n puheenjohtaja Tomi Peltonen.

Turun AMK lisää tekniikan opiskelupaikkoja

Julkaistu 12.06.2017 klo 13:04
Uutiset

Pro Uutiset

Turun ammattikorkeakoulun hallitus on tänään 12. kesäkuuta 2017 päättänyt lisätä insinöörien ja rakennusmestarien opiskelupaikkoja yli kahdellasadalla tähän vuoteen nähden sekä uudistaa koulutusten sisältöä.

Aloittavien opiskelijoiden määrät nousevat päiväkoulutuksessa, avoimen ammattikorkeakoulun opintomahdollisuuksissa, monimuotokoulutuksessa kuin ylemmässä AMK-koulutuksessa. Tekniikan alan aloituspaikkoja on tällä hetkellä 846 ja jatkossa niitä olisi 1049.

Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pitää uutista tervetulleena. Meyer Werftin Turun telakan tilauskirjat ovat täynnä pitkälle 2020-luvulle, Valmet Automotive palkkaa Uudenkaupungin autotehtaalle yli tuhat henkilöä vuoden loppuun mennessä ja Rolls Royce kertoi maaliskuussa perustavansa Turkuun autonomisen meriliikenteen tutkimuskeskuksen.

– Koulutukseen investoimalla varmistetaan osaltaan, että Varsinais-Suomen seudulla on osaavaa työvoimaa riittävästi vastaamaan kasvavaan kysyntään. Suomen vahvuudet ovat korkeassa osaamisessa ja asiantuntijuudessa, kertoo Pron puheenjohtaja.

Pro-opiskelijat ry:n puheenjohtaja on samoilla linjoilla.

–  Tekniikan alan asiantuntijoiden kysyntä on ollut alueella pidempään suurempi kuin tarjonta ja telakan positiivinen kehitys on lisännyt paineita koulutuspaikkojen lisäämiseen. Turun AMK:n päätös osoittaa, että koulutuksella voidaan vastata alueellisiin rakennemuutoksiin nopeallakin aikataululla. Turussa tulee silti pitää mielessä, että opiskelijoiden ohjaamiseen ja muihin tukipalveluihin löytyy tarpeeksi resursseja, kertoo Tomi Peltonen.