Hyppää pääsisältöön

Työtaistelu jatkuu Suomen Kotidatassa – epäselvää palkkausta ja menetettyjä ylityökorvauksia

Ammattiliitto Pro jatkaa työtaistelua Suomen Kotidatassa perjantaihin 25.9. kello 23.59 asti. Yhtiö on edelleen haluton keskustelemaan Pron kanssa tilanteen ratkaisusta.

Julkaistu 21.09.2020 klo 09:04
Uutiset

Pro Uutiset/ Pron tiedote 21.9.2020

Työtaistelu Suomen Kotidata Oy:ssä jatkuu.

- Yhtiön toimihenkilöillä ei ole tässä tilanteessa muuta mahdollisuutta kuin vaatia asiantuntijatyöstä kuuluvia palkkaus- ja työehtoja sekä epäasiallisen kohtelun lopettamista, puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta toteaa.

Suomen Kotidata Oy halutaan noudattamaan ict-alan työehtoja.

- Ei ole oikein kilpailla työsuhteen ehdoilla, vaan sillä, miten yrityksen johto parantaa liiketoimintaa, tuottavuutta ja keksii uusia innovaatioita. Yrityksen pitää hinnoitella tuotteensa kannattavasti, niin ettei palkkaa tarvitse paikata veronmaksajien taskusta toimeentulotuella. Palkan maksattaminen yhteiskunnalla on todella epäoikeudenmukaista reilusti kilpailevia yrityksiä kohtaan, painottaa ict-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä Ammattiliitto Prosta.

Yhtiön kyseenalaisia toimintatapoja ovat esimerkiksi palkanmaksun viivästely ja jatkuvat virheet palkanmaksussa.

- Luvatut korvaukset jäävät saamatta, palkkalaskelmista puuttuvat palkan perusteet, matka-ajan korvaamisessa on puutteita ja vapaapäiviltä soitellaan töihin.  Henkilöstö käyttää lähtökohtaisesti omia työkaluja ja asiakkaan tuotteita joudutaan varastoimaan kotona, ict-alan sopimusala-asiamies Seppo Lundgren Ammattiliitto Prosta kertoo esiin tulleista käytännöistä.

Yritys on ostanut alihankintaa toisesta yrityksestä ja samaan aikaan lomauttanut laittomasti omaa henkilöstöään.

Työtaistelun aikana Suomen Kotidata on jatkanut yksittäisten toimihenkilöiden epäasiallista kohtelua ja painostusta.

- Asiat pitäisi päästä keskustelemaan ja sopimaan kuntoon yrityksen johdon kanssa, mutta siihen heillä ei ole haluja Pron yrityksestä huolimatta, Lundgren toteaa.