Ulkomaalaisia työntekijöitä syrjittiin voimalatyömaalla

Sopimusala-asiamies Petri Varjonen puuttui Olkiluodon voimalatyömaalla ilmenneseen ulkomaalaisen työvoiman hyväksikäyttöön. Toimihenkilöt olivat työskennelleet noin tuhannen euron kokonaiskuukausipalkalla.

Ulkomaalaisia työntekijöitä syrjittiin voimalatyömaalla

Julkaistu 17.05.2019 klo 12:00
ProTV

ProTV

Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies Petri Varjonen kertoo Olkiluodon voimalatyömaalla ilmenneistä ulkomaalaisen työvoiman hyväksikäytöstä.

– Tilanteisiin puututaan nykyisin hyvin nopeasti neljän ammattiliiton yhteistyöllä tilaajan ja työnantajien kanssa, kertoo Varjonen.

Tapauksessa toimihenkilöt olivat olleet työssä noin 1 000 euron kokonaiskuukausipalkalla. Pron asiamiehen saatua asiasta vihiä, tapaus eteni poliisitutkinnan kautta käräjäoikeuteen työsyrjintänä ja kiskontana. Ulkomainen yritys poistui maasta, samoin kuin työntekijät.

– Jos työntekijät olisivat olleet suomalaisen ammattiliiton jäseniä, heidän palkkasaataviaan olisi haettu normaalisti palkkaturvasta ja oikeusteitse. Onneksi ulkomaalaisten työntekijöiden liittyminen liittoon on viime aikoina lisääntynyt, summaa Varjonen.