Hyppää pääsisältöön

UPM koheltaa kuin murrosikäinen 

Jaanan Aaaltonen blogi
UPM on päättänyt testata oikeusvaltion rajoja ja sopimuksiin perustuvan työelämän sietokykyä. Yrityksen  johto toimii kuin murrosiän angstissa koheltava nuori: kyseenalaistaa yhteiskunnan pelisäännöt, alistaa heikommat valtaansa ja nauttii vastustajiensa kyykyttämisestä.  

UPM koheltaa kuin murrosikäinen 

Julkaistu 15.12.2021 klo 08:20
Blogit
Kirjoittanut
Jaana Aaltonen
UPM on päättänyt testata oikeusvaltion rajoja ja sopimuksiin perustuvan työelämän sietokykyä. Yrityksen  johto toimii kuin murrosiän angstissa koheltava nuori: kyseenalaistaa yhteiskunnan pelisäännöt, alistaa heikommat valtaansa ja nauttii vastustajiensa kyykyttämisestä.  

Rahaa ovat taskut täynnä kaiken tämän toteuttamiseksi.  UPM on julistanut sopimuksiin perustuvat yhtäläiset työehdot ja palkankorotukset vanhanaikaisiksi ja yrityksen liiketoimintaan sopimattomiksi. Nykyaikaa on jakaa rahaa ja etuja niille palkansaajille, jotka suostuvat riittävän nöyriksi ja ketteriksi johdon rakentamassa agility-kilpailussa. 

UPM:n johto puhuu työntekijöilleen, että se suuntaa vahvasti tulevaisuuteen näillä uusilla menetelmillään.  Onko se tulevaisuutta, kun yritys on kaivanut naftaliinista 1900-luvun alkupuoliskon palkkapolitiikan: työnantaja määrää. mitä palkkaa, korvauksia ja työaikaa tehtaassa noudatetaan?  UPM:n mielestä järjestäytyneet työntekijät suuntaavat joukkovoimallaan menneisyyteen. Onko se menneisyyttä, että työntekijät yrittävät turvata tasaista toimeentuloa edessä oleville vuosille? 

UPM:n Suomessa testaamaa ylivaltaa ja ylimielisyyttä voisi ilman seurauksia toteuttaa maissa, joissa useimmat työntekijät elävät slummeissa ja lukutaito ei ole itsestäänselvyys. Demokraattisissa sivistysvaltioissa yritysten öykkäröintiä ei ihailla, paitsi joissakin suljetuissa klubeissa. Useimmiten öykkärit kompastuvat omaan nokkeluuteensa ennemmin tai myöhemmin. 

Yrityselämän pesosten ja wahlroosien kannattaa muistaa, että myös bisneselämässä yrityksen brändi rakentuu konkreettisten tekojen lisäksi siitä, miltä teot näyttävät ja tuntuvat omien asiakkaiden, kuluttajien ja kansalaisten mielissä.