UPM-Kymmenen Kymin toimihenkilöt aikaistavat lakkoa

Torstaina alkavaksi suunniteltu lakko alkaa jo tiistaina aamulla.

UPM-Kymmenen Kymin toimihenkilöt aikaistavat lakkoa

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Torstaina alkavaksi suunniteltu lakko alkaa jo tiistaina aamulla.

Teksti Pro Uutiset/Jaana Pohja

UPM-Kymmenen toimihenkilöt Kymin-tehtaalla aikaistavat lakkoaan.

Ammattiliitto Pron päätöksellä Kouvolan Kuusankoskella lakko alkaa jo tiistaina aamukuudelta.

Sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen kertoo, että syynä lakon aikaistamiseen ovat toimihenkilöihin kohdistuneet painostustoimet ja yritys kiertää lakkoa käyttämällä rikkurityövoimaa.

Hämäläinen painottaa, että mahdolliset seuraamukset lakosta voivat kohdistua vain liittoon, eivät koskaan yksittäiseen työntekijään: – Tästä on olemassa myös Korkeimman oikeuden tuomio.

Torstaina 12. toukokuuta paperiteollisuuden toimihenkilöiden lakon kolmanteen vaiheeseen liittyvät alkuperäisen suunnitelman mukaisesti loput UPM-Kymmenen ja Sappi Finlandin Kirkniemen-tehtaan toimihenkilöt.

Yhteensä noin 1 200 toimihenkilön lakko kestää kaksi viikkoa ja päättyy 26. toukokuuta.

Lakko saattaa laajeta

Pron paperitoimihenkilöiden lakko saattaa laajeta myös Metsäliittoon, Stora Ensoon ja sen kunnossapitoyhtiöön Eforaan, jos työehtosopimusneuvotteluissa ei lähiviikkoina päästä eteenpäin.

Näissä yhtiöissä mahdollinen lakko alkaisi torstaina 19. toukokuuta aamukuudelta. Kolme viikkoa kestävään työtaisteluun osallistuisi yhteensä 1 500 toimihenkilöä. Töihin väki palaisi torstaina 9. kesäkuuta.

Edellisen kerran kiistaa työehtosopimukseen sisältyvästä palkkausjärjestelmästä soviteltiin viime viikon tiistaina.

Sovitteluun osallistunut Pron puheenjohtaja Antti Rinne kertoo, että Metsäteollisuus ei edelleenkään ole halukas sopimaan toimihenkilöille yhtenäistä palkkausjärjestelmää.

– Paperitehtaiden työntekijät saivat palkkajärjestelmän taantuman aikana. Myös toimihenkilöt vaativat alalle yhtenäistä palkkausjärjestelmää korjaamaan muun muassa naisten palkkojen jälkeenjääneisyyttä ja luomaan palkkaukseen läpinäkyvyyttä.

Lonka ei toistaiseksi määrännyt työehtosopimuskiistalle uutta sovitteluaikaa.

UPM-Kymmenen pikalakko

Lähtökuoppiinsa täysin jumiutuneille työehtoneuvotteluille toimihenkilöt hakivat vauhtia jo viime viikolla, kun  tuhatkunta UPM-Kymmenen toimihenkilöä lakkoili keskiviikosta lauantaihin.

Stora Enson ja Metsäliiton lakko jatkuu

Pääsiäisen jälkeen alkanut Stora Enson ja Metsäliiton 1 500 toimihenkilön lakko puolestaan päättyy tämän viikon keskiviikkona.

Koko alaa koskeva ylityökielto jatkuu toistaiseksi.

Ensimmäisen kerran paperin toimihenkilöt lakkoilivat UPM-Kymmenen tehtaissa ja pääkonttorilla huhtikuun alkupuolella.

Muuta aiheeseen liittyvää

Pron puheenjohtajan Antti Rinteen haastattelu paperin sovittelutilanteesta (MTV3/ huomenta Suomi 4.5.2011)