Hyppää pääsisältöön

Uusi tessi ja täydet tilauskirjat

Mika Ahtaiainen  moottoripyöräilemässä
Stora Enson Imatran tehtaalla ollaan tyytyväisiä uuteen yrityskohtaiseen tessiin. Luottamusmies Mika Ahtiainen kertoo, että jaksaminen puhuttaa toimihenkilöitä.

Uusi tessi ja täydet tilauskirjat

Julkaistu 29.11.2021 klo 08:08
Uutiset

Työehtosopimusneuvottelut eivät aina ole kovaa vääntöä. Tänä syksynä käydyt ensimmäiset Pron ja metsäyhtiö Stora Enson väliset yrityskohtaiset neuvottelut ovat tästä esimerkki.

– Kun työnantajalla ei ollut heikennysesityksiä eikä meillä kohtuuttomia vaatimuksia, oli suhteellisen helppo lähteä sopimaan asioista, Pron paperiteollisuuden neuvottelukunnan jäsen Mika Ahtiainen kertoo.

Toimihenkilöiden uusi tessi saatiin neuvoteltua ja sovittua alkusyksyllä 2021 hyvässä hengessä. Toisinkin olisi voinut käydä. Työnantajayhdistys Metsäteollisuus lopetti vuoden 2020 lopulla tes-toimintansa, ja alan työehtosopimukset neuvotellaan jatkossa ammattiliittojen ja yritysten välillä. Stora Enson tytäryhtiön Eforan Imatran tehtaiden luottamusmies Mika Ahtiainen kertoo, että jäsenet ovat tyytyväisiä sopimukseen. Työehtoihin ei tullut pelättyjä heikennyksiä, vuorotyötä tekevät saivat 12-tuntisten työvuorojen määräykset tessiin ja nuoret arvostavat vanhempainvapaisiin saatuja parannuksia. – Palkankorotusten tasokin on kohtuullinen, kyllä sillä ehkä inflaatio taklataan, Ahtiainen lisää. Ahtiaisesta tulee vuodenvaihteessa Stora Enson Imatran tehtaiden luottamusmies.

Hyvin pyyhkii – jaksaminen puhuttaa

Imatran tehtailla tuotetaan kemiallista massaa ja kuluttajakartonkia etupäässä vietiin.

– Meillä menee varmaan paremmin kuin koskaan, tilauskannat ovat tapissa, Ahtiainen kertoo.

Yli 30 vuotta samalla tehtaalla työskennellyt kunnossapitoinsinööri on ehtinyt olla monessa mukana. Tällä hetkellä Ahtiainen toimii puunkäsittelyprojektin asennusvalvonnassa. Syksyllä hän palaa päätyöhönsä ja vastaa taas tehtaan suurjännite- ja keskijännitesähkönjakelusta ja siihen liittyvästä kehitystyöstä ja investoinneista.

Luottamusmieheksi hänet valittiin ensimmäisen kerran vuonna 1995. Ahtiainen on nähnyt työn murroksen.

– Työssä jaksaminen puhuttaa toimihenkilöitä nyt. Työn määrä ja työn organisoiminen tuottaa monelle haasteita, uupumusta ja väsymystä.

Ahtiainen painottaa, että työhyvinvointi lähtee siitä, minkälainen työyhteisö on ja kuinka avoimesti asioita pystytään keskustelemaan ja käsittelemään.

– Esihenkilön pitää saada tuntuma siihen, miten ihmisillä menee sekä kuunnella ja puuttua asioihin.

– Meillä on luottamustehtävissä monen ikäisiä ja eri elämänvaiheissa olevia ihmisiä, joten jäsenet saavat apua ja neuvoja monesta eri kulmasta. Tuemme toisiamme, Ahtiainen lisää.

Ikääntyminen koskettaa

Mika Ahtiainen kertoo, että työntekijöiden ikääntyminen ja eläköityminen näkyy tehtaalla. Prosessitehtäviin löytyy uusia tekijöitä, mutta sähköautomaatiopuolelle on jo ollut vaikeuksia löytää ammattilaisia. Imatralla ei ole enää alan insinöörikoulutusta.

– Harva Jyväskylään tai Helsinkiin kouluun lähtevä nuori palaa tänne, Ahtiainen sanoo.

Hän on huomannut, että nuoret eivät sitoudu entiseen tapaan työpaikkaan, vaikka työpaikan vaihtaminen ei ole ainoa tapa saada uutta twistiä työelämässä.

– Itse olen kolmen–neljän vuoden välein vaihtanut tehtäviä tai projektia, se piristää. Meillä voi vaihtaa myös toiselle paikkakunnalle töihin.

Luottamusmiehenä hän kertoo uusille työntekijöille heti Pron jäsenyydestä. Moni kuuluu jo johonkin liittoon tai kassaan.

– Heille kerron, miksi pitäisi kuulua siihen liittoon, joka neuvottelee meidän työehtosopimuksemme.

Ahtiaista luottamustoimiin motivoi vastuuntunto ja halu hoitaa yhteisiä asioita. Ne myös antavat paljon.

– Saan nähdä ja kokea niin paljon, oppia uutta ja kohdata uusia ihmisiä.

Nukkuminen on parasta palautumista

Ahtiainen on huolissaan edustettaviensa uniongelmista, joista hän kuulee työssään paljon. Niihin on yhä useammin syynä työn henkinen kuormittavuus ja työn pirstaloituminen.

– Elämän rytmittäminen on monelle vaikeaa, että pitää työaika työaikana, jonka jälkeen tulee vapaa-aika, ja sen jälkeen nukutaan. Nukkuminen on paras tapa rentoutua.

Moottoripyöräily, kalastus, liikunta ja musiikin kuuntelu ovat Ahtiaisen tavat vaihtaa vapaalle.

– Kun ajaa moottoripyörällä mutkaista tietä, ei voi ajatella muuta kuin ajamista. Kalastuksessakin pitää keskittyä, koskaan ei tiedä, milloin kala nappaa.

Myös omakotitalon puuhat, penkkiurheilu ja ruuanlaitto rentouttavat. Kesällä mökillä hänen grilliherkkujensa äärelle kerääntyy usein koko suku. Syksyllä ja talvella syntyy pataruokia hitaasti leivinuunin lämmössä. Keittiössä Ahtiainen häärii mieluiten yksin, muutoin hän vannoo yhteistyön voimaan.

– Verkostoitumalla oppii uutta. Parhaiten opimme asioita toinen toisiltamme.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.

Kuka?
Mika Ahtiainen
Työpaikka: Stora Enso Imatran tehtaat
Titteli: kunnossapitoinsinööri
Tärkeimmät luottamustoimet Prossa: Pron hallituksen ja Paperiteollisuuden neuvottelukunnan jäsen, Majvik-osakeyhtiön hallituksen pj, luottamusmies
Pron sektori: Teollisuussektori
Pron yhdistys: Vuoksen toimihenkilöt Pro ry, varapuheenjohtaja

Resepti: Kylmäsavulohipasta: Laita pannulle voita ja yksi punasipuli pilkottuna, kuullota. Lisää 300–500 g kylmäsavulohta, tuorejuustoa ja ruokakerma ja mausteista maun mukaan. Keitä pinaattituorepastaa, se tulee alle kolmessa minuutissa.