Vähennykset vaarantavat Tampereen yliopiston toiminnan

Opiskelijat istuvat luennolla.
Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen on tyrmistynyt Tampereen yliopiston vähennysaikeista. Leikkaukset vaikuttavat väistämättä opetuksen ja tutkimuksen laatuun.

Vähennykset vaarantavat Tampereen yliopiston toiminnan

Julkaistu 23.09.2021 klo 13:56

Puheenjohtaja Jorma Malinen on tyrmistynyt Tampereen yliopiston suurista yt-neuvotteluista. Yliopisto kaavailee jopa 215 henkilön vähentämistä ja 40 ulkoistamista tukitoiminnoista. Rajuja vähennyksiä yliopisto perustelee heikolla taloudellisella tilanteella.

Tieto tuli henkilöstön edustajille yllätyksenä, sillä taloudellisesta tilanteesta ei ole keskusteltu aiemmin. Tuoreessa yliopiston hallituksen katsauksessa talouden todettiin sujuvan suunnitellusti. Vuoden alkupuoliskolla ulkopuolisen rahoituksen osuus on jopa kasvanut 10 miljoonaa ja sijoitus- ja rahoitustoiminnan yhteenlaskettu tulos on yli 40 miljoonaa.

Henkilöstökulut ovat kasvaneet viime vuoteen verrattuna, mutta silti ne ovat yli kolme miljoonaa alle budjetoidun. Vähennyksille ei ole budjetin pohjalta perusteita.

- Äkilliset ja ennakoimattomat toimet pistävät kysymään, kuinka yliopistoa ja sen taloutta johdetaan. Laitetaanko megalomaaniset yt-neuvottelut pystyyn varmuuden vuoksi? Tällainen ei ole lainmukainen yhteistoimintaneuvotteluiden peruste.

Malinen on huolissaan leikkausten vaikutuksesta yliopiston toimintaan. Tukipalveluiden työmäärän ei ennakoida vähenevän, vaikka henkilökuntaa vähennettäisiin. Tämä vaikuttaa väistämättä yliopiston henkilökunnan mahdollisuuksiin tehdä laadukasta tutkimus- ja opetustyötä.

- Vähennykset vaarantavat Tampereen yliopiston perustehtävät. Näin suuret leikkaukset siirtävät hallinnolliset tehtävät opetus- ja tutkimushenkilöstön pöydille, mikä näkyy varmasti tutkimuksen ja opetuksen laadussa. Mikä on Tampereen yliopiston tulevaisuus, Malinen kysyy.

Tampereen yliopiston yt-neuvottelujen piirissä on noin 1100 tukitoimintojen työntekijää, joista 215 on vaarassa menettää työnsä. Lisäksi yliopisto suunnittelee toimintojen siirtoa Certiaan, joka tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita korkeakouluille ja yliopistoille. Tämä liikkeen luovutus koskisi 40 henkilöä. Yliopisto tavoittelee vähennyksillä 14 miljoonan vuosittaisia säästöjä.

Ammattiliitto Pro on vahvasti jäsentensä tukena yhteistoimintamenettelyiden aikana.