Valtion palveluja ja niiden tekijöitä on aika tehdä nykyistä näkyvämmäksi

Sari Jokikallaksen blogi
Sitra huhuili elo-syyskuussa toimijoita osallistumaan Osaaminen näkyviin -viikoille. Kutsuun vastasi Ammattiliitto Pron ohella yli 300 toimijaa, joista monilla näytti olevan muodossa tai toisessa vahva työelämäkytkös. Silmiin pisti, että joukossa oli valtionhallinnosta lähinnä työvoima- ja elinkeinoministeriö ja sen alaisesta hallinnosta muutama ELY-keskus ja TE-toimisto.

Valtion palveluja ja niiden tekijöitä on aika tehdä nykyistä näkyvämmäksi

Julkaistu 20.10.2021 klo 08:14
Blogit
Kirjoittanut
Sari Jokikallas

Jäin miettimään missä lymysivät muut valtionhallinnon virastot ja organisaatiot. Valtionhallinnossa tuskaillaan jatkuvasti, ettei mediaa näytä valtion palvelut juuri kiinnostavan ja ainakin positiivista viestiä on vaikea saada läpi. Lähinnä palstatilaa ja ruutuaikaa saa keskustelu siitä, miten ”tarpeetonta hallintoa” saadaan karsittua ja valtiontaloutta tätä kautta tasapainotettua.

Jäin pohtimaan miksi valtion palveluja ja henkilöstön valtavan laajaa osaamista on niin vaikea tuoda ymmärrettävällä tavalla esille? Lähinnä siinä näyttää onnistuvan poliisi, jonka huolet ja murheet viime kädessä kantautuvat myös kansanedustajien ja valtiovarainministeriön korviin ja ne kuullaan.

Onko muut valtiolla työskentelevät ammattilaiset opetettu toimimaan kuin Muumeista tuttu Näkymätön lapsi? Joskus kaukaisella 90-luvulla on ilmestynyt tietokonepeli, jossa on tehtävänä saada näkymätön Ninni vähitellen näkyväksi. Valtiolla on otettu laajasti käyttöön sähköinen oppimisympäristö eOppiva, johon henkilöstökoulutus on pääosin siirretty. Olisiko siihen syytä sisällyttää myös koulutuskokonaisuus, jossa opetellaan valtion palvelujen ja oman työn esittelyä kansantajuisesti ja selkokielisesti eri kanavia hyödyntäen?

Loistava esimerkki valtionhallinnon kyvystä uudistua ja olla mukana ajan riennossa ovat muun muassa poikkeusajan dialogit, joissa kuultiin kansalaisten kokemuksia korona-ajan Suomessa. Dialogien käyntiin polkaisemisessa olivat vahvasti mukana muun muassa oikeusministeriö, valtiovarainministeriö ja valtioneuvoston kanslia. Jatkoa saatiin lanseeraamalla virtuaalinen Nykytunteen museo, joka tukee poikkeuksellisesta ajasta palautumista poikkeuksellisella tavalla taiteen ja tieteen yhteistyönä. Nykytunteen museo on osa Suomi toimii -viestintäkokonaisuutta.

Joku voi tuumata, että jopas on taas hömppään veronmaksajien rahoja laitettu. Olen vahvasti eri mieltä. Yhteiskunnan etua ja toimien vaikuttavuutta voi edistää monella muullakin tavalla kuin säätämällä lisää lakeja.

Loppujen lopuksi hienoimman ahaa-elämyksen työstä, jota valtiolla tehdään, sain kokea joitakin vuosia takaperin nykyisen Ruokaviraston Loimaan toimipaikassa, jossa tehdään kasvilajien siementarkastusta. Loimaan porukalla on olennainen rooli siinä, että suomalaisilla on laadukasta, puhdasta ja turvallista ruokaa pöydässään. Siellä työskentelee myös moni prolainen.

Otetaan asiaksi tehdä valtiolla työtä tekevien jäsentemme työ näkyväksi. #töissävaltiolla

Kirjoittaja Sari Jokikallas on Pron asiantuntija ja sopimusalavastaava, jolla on historiaa myös työskentelystä valtionhallinnossa.