Viimeinen yt-neuvottelu UPM:n Kaipolan paperitehtaalla päättyi tänään

Kuusi viikkoa yt-neuvotteluja tuli täyteen tänään Kaipolan tehtaalla.
– Viimeinen neuvottelu on käyty ja nyt odotellaan UPM:n hallituksen päätöstä. Se tulee ilmeisesti viikossa tai kahdessa, kertoo Pron luottamusmies Antti Kosola.

Viimeinen yt-neuvottelu UPM:n Kaipolan paperitehtaalla päättyi tänään

Julkaistu 13.10.2020 klo 14:37
Kuusi viikkoa yt-neuvotteluja tuli täyteen tänään Kaipolan tehtaalla.

Pro Uutiset

Paperinvalmistaja UPM Communication Papers ilmoitti elokuun lopussa suunnittelevansa Kaipolan tehtaan pysyvää sulkemista vuoden 2020 loppuun mennessä. Se tarkoittaisi kolmen paperikoneen ja 450 työpaikan alasajoa. Työpaikoista noin 50 on Ammattiliitto Pron sopimuksen piirissä.

Kuusi viikkoa jatkuneet yt-neuvottelut ovat ohi. Yt-neuvottelujen jälkeen tavoitettu Pron luottamusmies Antti Kosola kertoo, että nyt odotellaan UPM:n hallituksen päätöstä.

– Oletusarvo on, että kaikkein kauhein toteutuu, mutta työnantaja on niin varovainen, ettei sano sanaakaan ennen kuin ovat päättäneet.

Henkilöstöryhmät tekivät erikseen ja yhdessä vastaehdotuksia tehtaan lopettamiselle.

”Kannattava, muttei riittävän kannattava”

Kosola on työskennellyt Kaipolassa lähes 35 vuotta vuoromestarina.

– Keväällä tilauskannat olivat hyvät LWC:lle ja kohtuulliset sanomalehtipaperille, mutta sitten korona vei paperin ostajat ja paperiset kuvastot. Digitalisaatio aikaistui kerralla viisi vuotta.

Kosolan mukaan Kaipolan tehdas oli vielä keväällä 2020 parhaimpien joukossa, mutta se ei riittänyt.

– Kyllähän tehdas oli kannattava, mutta ei riittävän kannattava. Kun parhaat tilaukset siirretään muualle, se saadaan näyttämään huonolta.

Kaipolassa on tehty kolmea erilaista paperilajia. UPM valmistaa jokaista paperilajia muuallakin maailmassa.
– Jos mikä tahansa paperikone suljetaan, sitä paperilaatua saa toiselta puolelta maailmaa.

Tehtaan katoaminen kurittaisi myös muita seudun yrityksiä

Jokilaakson tehtaiden paperikoneista eli Jämsänkosken neljästä ja Kaipolan kolmesta koneesta on puhuttu seitsemänä veljeksenä, jotka tukevat toisiaan. Kaipola ja Jämsänkoski sijaitsevat 16 kilometrin päässä toisistaan.

– Muutama vuosi sitten suljettiin viitoskone Jämsänkoskella ja nyt sitten on neuvoteltu näistä.

Kaipolan tehtaiden sulkeminen olisi seutukunnalle suuri muutos. Ison toimijan katoaminen kurittaa myös paikkakunnan pieniä firmoja.

– On laskettu, että kun yksi teollisuustyöpaikka katoaa, samalla häviää 2,5 muuta työpaikkaa, Kosola toteaa.

Osa työntekijöistä on jo tehnyt johtopäätöksensä ja aloittanut työnhaun.

– Ammattimiehillä voi olla kysyntää Jyväskylä-Tampere-Lahti -akselilla, mutta tältä paikkakunnalta ei työtä löydy.

”Yksin ei enää pärjää”

Syksyllä, kun yt-neuvottelut olivat käynnissä, työnantajajärjestö Metsäteollisuus sanoi työehtosopimuksensa irti, eikä tee enää jatkossa työehtosopimuksia.  Mitä ajatuksia se herätti pitkän linjan luottamusmiehessä?

– Uskon, että ihmiset huomaavat, että yksin ei enää pärjää, kannattaa liittyä liittoon.