Vuoden prolainen yhdistys uskoo yhteishenkeen

Vuoden prolainen yhdistys hyväksyy palkinnon
– Meillä mennään täysillä eteenpäin esteistä ja haasteista huolimatta, sanoo puheenjohtaja Esa Vieno. Vuoden 2019 prolainen yhdistys on Helsingin Teknologia-alan Toimihenkilöt Pro ry.

Vuoden prolainen yhdistys uskoo yhteishenkeen

Julkaistu 19.11.2020 klo 09:25
Kirjoittanut
Antti Sadinmaa
Kuvaaja Antti Sadinmaa

Edunvalvonta työpaikoilla sekä jäsentoiminnan monipuolisuus painoivat vuoden 2019 prolaisen yhdistyksen valinnassa. Palkinnon voitti Helsingin Teknologia-alan Toimihenkilöt Pro ry, koska se on raadin mukaan onnistunut molemmissa esimerkillisellä tavalla. Vaikka yhdistyksen jäsenet työskentelevät yli 175 työpaikalla, tukea saavat kaikki sitä tarvitsevat.

– Laajassa ja haasteellisessa työpaikkaverkostossa on jäsenten edunvalvonta ja luottamustoimisten tukeminen yhdistykselle kunnia-asia. Myös jäsentoiminta on monimuotoista ja laajaa, raati perustelee valintaa.

Palkinto jaettiin nyt kolmatta kertaa. Aikaisemmin palkinnot ovat saaneet Pääkaupunkiseudun ICT-Toimihenkilöt Pro ja Tampereen Seudun Pro.

Yhteishengellä eteenpäin

Erinomainen yhteishenki on menestyksen reseptin tärkein ainesosa, tuumii yhdistyksen puheenjohtaja Esa Vieno

– Meillä mennään täysillä eteenpäin esteistä ja haasteista huolimatta, Vieno tokaisee.

Yhteishenki ei kuitenkaan synny tyhjästä ja sitä täytyy pitää myös yllä. Aiemmin yhdistys on järjestänyt runsaasti erilaisia hupia ja raskaampaa asiaa yhdistäviä tapahtumia, mutta koronavirus on tuonut tähän muutoksen.

– On selvää, että isoja jäsentapahtumia ei voi pitää entiseen tapaan. Pyrimme kuitenkin muilla tavoin pitämään yhteyttä jäseniimme koko ajan ja muistuttamaan heitä paitsi itse yhdistyksestä, myös heidän omista kavereistansa sen sisällä, Vieno sanoo.

Pikkujouluista luopuminen kuitenkin kirpaisee.

– Meillä on ollut aivan mahtavia pikkujouluja jäsenillemme, joissa on ollut teatteriesityksiä ja hyvää ruokaa. Nyt tämä näivettyi siihen, että he voivat hakea yhdistyksen jouluterveisinä R-kioskilta suklaalevyn.

Onneksi sentään jotain lohtua tuo Pron järjestämä Suomen suurin pikkujoulu.

Ammattiyhdistys ei ole liittymäkauppias

Vienon mukaan yhdistystoiminnassa on tärkeää erityisesti jo liittyneistä jäsenistä huolehtiminen.

– Me emme voi toimia puhelinliittymäkauppiaan tavoin ja antaa tarjouksia vain uusille asiakkaille vanhojen maksaessa täyttä hintaa. Myös pitkäaikaisista jäsenistä täytyy pitää huolta, se sitä paitsi auttaa myös jäsenhankinnassa.

Tämä tapahtuu ennen kaikkea tukemalla yhdistyksen lukuisilla eri työpaikoilla työskenteleviä luottamusmiehiä, jotka auttavat työpaikoillaan työskenteleviä jäseniä.

– On todella tärkeää saada luottamusmiehet verkostoitumaan keskenään, Vieno toteaa.

Toimintakertomukseen ei tarvita norsun muistia

Palkintoraati ylisti perusteluissaan huomiota yhdistyksen tapaa laatia toimintakertomus. Vieno kehaiseekin sen olevan yleensä valmis jo joulukuun alussa. Työtapa on yksinkertaisuudessaan nerokas.

– Tapahtumien tai muiden mainitsemisen arvoisten juttujen yhteydessä pidämme huolen siitä, että seuraavaan hallituksen kokoukseen mennessä asiasta on tehty selonteko toimintakertomusta varten. Toimintakertomus on siten aina ajan tasalla, eikä sen laadinnassa tarvitse muistella ammoisina aikoina tapahtuneita asioita.

Työtapa vaatii kuitenkin säntillisyyttä ja motivoitumista.

– Me vahdimme hallituksessa toinen toisiamme hieman entisen Itä-Saksan malliin, jotta asia tulee varmasti tehdyksi, Vieno nauraa.

Myös Tampereen yliopiston henkilöstöyhdistys ja Alkoholialan Toimihenkilöt palkittiin

Pro myönsi tänä vuonna poikkeuksellisesti yhdistystoiminnan kunniakirjan kahdelle yhdistykselle. Tampereen yliopiston henkilöstöyhdistys sai kunniakirjan ansiokkaasta edunvalvontatyöstään haasteellisena toimintavuonna, johon on kuulunut muun muassa yliopistojen yhdistyminen.  Alkoholialan toimihenkilöt palkittiin puolestaan laajasta ja jäseniä osallistavasta toiminnastaan erityisesti kuluneen tes-kierroksen aikana.