Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelut alkoivat

Neuvottelijat_tes-pöydässä
Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelut käynnistyivät tiistaina. Sopimuksen piirissä on noin 400 prolaista. Alan työehtosopimus päättyy vappuna.

Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelut alkoivat

Julkaistu 16.02.2022 klo 08:00

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusneuvottelut alkoivat tiistaina 15.2.  Aloituskokouksessa osapuolet esittelivät tekstitavoitteensa. Ensimmäisessä neuvottelussa sovittiin useita useita neuvotteluaikoja. Tavoitteena on saada uusi sopimus aikaan viimeistään 29.4., sillä nykyinen työehtosopimus päättyy 30.4.2022.

Prolaisia on yksityisen palvelualan sopimuksen piirissä noin 400 henkilöä. He työskentelevät esimerkiksi sosionomeina, lähihoitajina,  hoiva-avustajina, lastenhoitajina ja koulunkäynninohjaajina.

Yksityisen sosiaalialan sopimuksen osapuolina ovat Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ja Sosiaalipalvelualan allianssi Salli, jossa on mukana Ammattiliitto Pro, Ammattiliitto Jyty ja Suomen Terveydenhoitajaliitto. Sallia edustavat neuvottelussa Pentti Ekola Prosta ja Päivi Salin Jytystä. Työnantajaa edustaa Hyvinvointiala Hali.