Yli viisikymppinenkin työllistyy

UusioUra-tapahtumassa viisikymppisten cv:t kuntoon laittanut uravalmentaja jakaa vinkit, joiden avulla kokeneempikin työnhakija työllistyy.

Yli viisikymppinenkin työllistyy

Julkaistu 05.02.2020 klo 11:05

Pro Uutiset / Videolla: ProTV kysyi viime vuonna UusioUra-tapahtumaan osallistuneilta, onko viisikymppisen vaikea saada työpaikkaa ja palkkaisivatko he itse yli viisikymppisen työntekijän.

Ammattiliitto Pro oli tiistaina 4. helmikuuta mukana yli 45-vuotiaille suunnatussa uravalmennus- ja rekrytointitapahtuma UusioUrassa, joka mursi myyttejä keski-iän ylittäneiden työkyvystä ja työhaluista. Tapahtumaan osallistui noin 5 000 vierasta.

Pron pisteellä kävi jäseniä ja jäsenyydestä kiinnostuneita. Päivän aikana kertyi satoja kohtaamisia.

– Varsinkin 50–57-vuotiaiden jäsenillä on huoli omasta työllistymisestä. Moni on jäänyt tai pelkää jäävänsä työttömäksi yt-neuvotteluiden takia, kun takana on pitkä työsuhde. Olemme neuvoneet kuinka tällaisissa tilanteissa pitää toimia ja mitkä ovat omat oikeudet, kertoivat sopimusala-asiamiehet Piia Säkkinen ja Päivi Makkonen.

Myös Ammattiliitto Pron yksinyrittäjien ProSoolo-palvelu keräsi paljon mielenkiintoa.

– Moni halusi kokeilla palvelua, varsinkin kun tarjoamme nyt kahden viikon ilmaisen kokeilujakson.

Pävi Westerlund UusioUra-messuilla.

CV-klinikka keräsi kiitosta

Pro Noste -palvelun uravalmentaja Susan Calonius tarkasti tapahtumassa työpaikan, uran- tai alanvaihtajien cv:eitä. Tapahtuman tavoin myös Calonius halusi murtaa muutaman työelämän myytin.

– Ikäsyrjintää ei ole läheskään niin paljon, kun mediassa annetaan ymmärtää. Siksi omalla asenteella ja uskolla omiin taitoihin työnhaussa on valtava merkitys. Jos saa itsensä kiinni siitä, että voivottelee olevansa jo viisikymppinen työnhakija, kannattaa asetelma kääntää päälaelleen: olen vasta viisikymmentä ja minulla on valtavasti annettavaa!

Calonius suosittelee kokeneempaa työnhakijaa keskittymään piilotyöpaikkojen etsimiseen. Esimerkiksi monella Kauppalehden Menestyjät-listan yrityksellä on huutava työvoimapula. Myös oma cv ja LinkedIn on hyvä päivittää. Kun osaamista löytyy ja työuraa on takana, osaamisrepertuaarista kannattaa poimia työhakemukseen ne asiat, jotka tuovat lisäarvoa haettavaan työpaikkaan ja työnantajalle.

Voiko työkokemusta olla liika?

Joskus aiemmat tehtävät ovat olleet haasteellisempia kuin nyt haettava tehtävä. Asia saattaa tulla esille esimerkiksi työhaastattelussa.

– Jos olet ollut aiemmin esimiestehtävissä ja nyt haet asiakaspalvelutehtävää, voit haastattelussa lyhyesti ja ytimekkäästi todeta, että sait esimiestehtävissä hyvää kokemusta ja työ oli vaativaa, mutta nyt haluat jotain muuta, Calonius summaa.

Oletko yli 50-vuotias ja etsit uutta suuntaa työelämässä? Tutustu Pro Nosteen valmennukseen, se on Pron jäsenille maksuton jäsenetu.