Hyppää pääsisältöön

Vaalit Suomessa

Palkansaajien asioista päätetään muuallakin kuin työehtosopimusneuvotteluissa. Palkansaajaliikkeen tehtävänä on varmistaa, että yhteiskunnallisessa päätöksenteossa keskustellaan meille tärkeistä asioista. Ammattiliitto Pro osallistuu valtakunnallisiin vaaleihin omilla vaaliohjelmillaan ja nostamalla esiin ehdokkaita, jotka ovat liiton jäseniä.

Kuntavaalit 2021

Voit tutustua Pron kuntavaaliteemoihin ja kuntavaaleissa valittuihin prolaisiin tästä.

Eurovaalit 2019

Pron jäsen Miapetra Kumpula-Natri (sd.) valittiin jatkokaudelle europarlamenttiin.

Eduskuntavaaliteemat 2019

Eduskuntavaaleissa äänestettiin mm. työelämän kehittämisestä, uusien työpaikkoja syntymisestä sekä palveluiden laadusta. Suomi päätettiin muuttaa hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä, ja siinä Pron jäsenillä on paljon työtä tehtävänään. Katso täältä hallitusohjelmatavoitteet.

Kuntavaalit 2017

Kuntavaaleisssa vuonna 2017 prolaisia oli ehdolla 414, joista kunnanvaltuustoihin valittiin melkein joka neljäs eli 120 prolaista. Seuraavat kuntavaalit järjestettiin kesäkuussa 2021. Kannustamme jäseniämme lähtemään rohkeasti ehdolle tulevissa vaaleissa!

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Suomen kartta
Julkaistu 21.06.2021
Lisäksi ehdokkaista 45 valittiin varavaltuutetuiksi. Katso lista valituista.
Maria Mäkynen kuvassa
Julkaistu 31.05.2021
Yhteiskuntatieteiden maisteri (YTM) ja koulutussosiologian ja -politiikan maisteri (KM) Maria Mäkynen on valittu Pron yhteiskuntavaikuttamisen asiantuntijaksi 2.8.2021 alkaen. Tehtävä on määräaikainen, koska Prossa vakinaisessa työsuhteessa oleva Henrik Haapajärvi on työvapaalla ja toimii valtiosihteerinä pääministeri Sanna Marinin kansliassa.
Helsingin vaalitentti
Julkaistu 26.05.2021
Pron pääkaupunkiseudun ja Länsi-Uudenmaan aluejohtokunnat pistävät pormestariehdokkaat koville vaalitentissä. Seuraa lähetystä torstaina 27. toukokuuta 2021 kello 18–19.30.