Pron edustajisto otti kantaa kehysriihen päätöksiin ja palkitsi ansioituneita

kevätedustajisto 2024
Pron edustajisto otti kokouksessaan kantaa Petteri Orpon hallituksen kehysriihen päätöksiin. Jorma Maliselle myönnettiin liiton kultainen ansiomerkki. Lisäksi palkittiin ansioituneita työsuojeluvaltuutettuja.

Pron edustajisto otti kantaa kehysriihen päätöksiin ja palkitsi ansioituneita

Julkaistu 26.04.2024 klo 12:53

Ammattiliitto Pron edustajisto kokoontuu sääntömääräiseen kevätkokoukseensa 26.–27.4. Majvikissa Kirkkonummella. Maan hallituksen 150 miljoonaan lisäleikkaukset valtionhallintoon aiheuttivat huolta ensimmäisenä kokouspäivänä.

– Toimet ovat pahasti ristiriidassa hallituksen tavoitteen kanssa vahvistaa työllisyyttä. Näillä toimilla sysätään ihmisiä pahimmillaan työttömäksi ja luodaan kaaosta kriittisen tärkeään valtionhallintoon, puheenjohtaja Jorma Malinen totesi.

Orpon hallituksen päätös lisäleikkauksista hallitusohjelman 243 miljoonan euron säästöjen lisäksi tyrmistyttivät.

– Päätökset ovat mittakaavassaan rajuja, eikä kireä aikataulu jätä virastoille minkäänlaista mahdollisuutta sopeuttaa toimintaansa.

Pahimmillaan leikkaus johtaa tuhansien virkamiesten irtisanomisiin jo vuoden 2025 aikana. Suuri osa irtisanottavista tulee olemaan prolaisia.

Jotta henkilöstön irtisanomisilta vältyttäisiin, Pro vaatii eläkepoistuman hyödyntämistä ja rahoitusta muutosturvapäätöksen tukitoimien toteuttamiseen. Tuottavuuden parantaminen vaatii osaavaa henkilöstöä.

Koronavuosien jälkeen liiton toiminnassa palattiin normaaliin

Edustajisto hyväksyi kokouksessaan Ammattiliitto Pron konsernin tuloslaskelman, taseen ja tilinpäätöksen vuodelta 2023. Odotuksissa ei ollut erityistä liiton toimintaan liittyvää isoa tekijää ja koronavuosien jälkeen palattiinkin lähes normaaliin.

Yksi keskeisimmistä hankkeista vuonna 2023 oli nuorten jäsenhankintakampanja, jonka avulla tavoitellaan merkittävästi enemmän nuoria jäseniä kuin aiemmin.

– Liiton toiminnan kannalta jäsenmaksutuottojen toteutuminen on avainasemassa varsinaisen toiminnan rahoituksessa. Vuonna 2023 jäsenmaksutuotot ylittivät taloussuunnitelman arvion jonkin verran, talous- ja hallintojohtaja Jani Salenius kertoo.

Vuoden 2023 aikana liitto työllisti noin 153 henkilöä, pääosin edunvalvonnan, koulutuksen ja muihin palveluihin liittyviin asiantuntijatehtäviin. Henkilöstökuluja oli noin 16,5 miljoonaa euroa.

Työehtosopimusneuvotteluja käydään käytännössä koko ajan, mikä näkyy myös liiton taloudessa. Alun perin neuvottelukierroksella 2021–2022 solmittujen sopimusten mukaan vuonna 2022 oli tarkoitus sopia palkankorotuksista vuodelle 2023. Tämä ei kuitenkaan millään alalla onnistunut. Niinpä vuonna 2023 neuvoteltiin taas ja neuvottelujen päänavauksen aikaansaaminen vaati jälleen työtaisteluja. Liiton talous kesti työtaisteluiden kustannukset hyvin. Merkittäviin lakkoavustuksiin liitto on varautunut pitkäjänteisellä sijoitustoiminnalla ja riittävällä likvidillä varallisuudella.

Muut varsinaisen toiminnan kulut viime vuonna olivat 15 miljoonaa euroa, ja varsinaisen toiminnan kulut olivat yhteensä 31,5 miljoonaa euroa. Tilinpäätös osoitti noin 3,7 miljoonaa euroa ylijäämää.

Pro-konsernin yhtiöt tekivät vuonna 2023 liikevaihtoa yhteensä 19,5 miljoonaa euroa. Yhtiöiden yhteenlaskettu tulos oli 0,7 miljoonaa euroa ja konsernitaseen loppusumma oli 343 miljoonaa euroa.

vuoden työsuojeluvaltuutettu

Kalle Sallilalle vuoden prolainen työsuojeluvaltuutettu palkinto

Ensimmäisen kokouspäivän alussa kukitettiin vuoden 2024 prolaiseksi työsuojeluvaltuutetuksi valittu Kalle Sallila. Sallila työskentelee Teknoksen Rajamäen tehtaalla jauhemaalituotannon työnjohtajana ja on toiminut viimeiset kaksi vuotta myös tehtaan 68 toimihenkilön ja ylemmän toimihenkilön työsuojeluvaltuutettuna.

– Se oli kyllä ihan täydellinen yllätys, kertoo Sallila hetkestä, jona kuuli tulleensa valituksi.

– Palkinnosta tuli tosi hieno fiilis. Työsuojeluvaltuutetun työ on vähän sellaista, että asiat ovat silloin hyvin, kun mistään ei kuulu mitään, Sallila jatkaa.

Pro palkitsee vuosittain erityisen ansioituneen luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun. Tänä vuonna valittiin vuoden työsuojeluvaltuutettu. Sallila edustaa Prota syksyllä, kun STTK valitsee vuoden STTK:laisen työsuojeluvaltuutetun.

Vuoden työsuojeluvaltuutettu -palkinnon lisäksi edustajisto myönsi kunniamaininnan Åbo Akademin työsuojeluvaltuutettu Matias Erlundille ja Postin työsuojeluvaltuutettu Reima Paleniukselle.

kultainen ansiomerkki malinen

Jorma Malinen palkittiin liiton kultaisella ansiomerkillä

Pro palkitsi edustajiston kevätkokouksessa puheenjohtaja Jorma Malisen liiton kultaisella ansiomerkillä. Syksyllä eläköityvä Malinen on toiminut pitkään eri luottamustehtävissä Ammattiliitto Prossa ja Prota edeltävissä liitoissa. Ennen valintaansa Pron puheenjohtajaksi Malinen työskenteli Turun telakan toimihenkilöiden luottamusmiehenä.

– Kiitän kaikkia prolaisia. Minulla on pitkä ura tässä ja edeltäneissä liitoissa. Juhannuksena tulee 30 vuotta siitä, kun aloitin Teknisten liitossa luottamustehtävissä, palkitsemisesta yllättynyt Malinen totesi muistellessaan.

Pron kultaista ansiomerkkiä on jaettu tähän mennessä vain 23 kappaletta. Malisen ansiomerkki on 24. Pron kultainen ansiomerkki voidaan myöntää yli kymmenen vuoden tuloksekkaasta työskentelystä Ammattiliitto Pron tai sen edeltäjien hyväksi tai valtakunnallisesti merkittävästä edunvalvonnallisesta teosta.

Kuvat: Petri Anttila