Miksi ammattiliittoon kannattaa kuulua?

minulle sopiva
Olisiko Ammattiliitto Pro sinullekin sopiva?

Olipa kyse sitten työehtosopimuksista, palkkakysymyksistä tai urapalveluista, Ammattiliitto Pro on tukenasi työelämän pyörteissä.

Ammattiliitto Pro on ammattilaisten, asiantuntijoiden ja esimiesten liitto
Sinulle sopiva

Voit liittyä Prohon koulutuksestasi, tittelistäsi tai työsuhteesi laadusta riippumatta.

Pron jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan eli samalla liityt Työttömyyskassa Prohon. Jäsenyydelle ei ole alaikärajaa, mutta työttömyysturvaan olet oikeutettu 18-vuotiaana.

Kun liityt Pron jäseneksi, liityt samalla yhdistykseen. Voit valita yhdistyksen liittymislomakkeen luettelosta. Voit jättää kohdan myös tyhjäksi, silloin valitsemme sinulle yhdistyksen työnantajasi tai asuinpaikkasi perusteella.

Ammattiliitto Pro on tukenasi kaikissa työelämän kysymyksissä
Alle 36-vuotiaille Pron jäsenyys 99 e/vuosi

Alle 36-vuotiaana saat Ammattiliitto Pron ja työttömyyskassan jäsenyyden nyt 99 e/vuosi, kun liityt jäseneksi vuoden 2024 aikana. Pron jäsenmaksu on siis kuukaudessa 8,25 euroa.

Maksu sisältää työttömyyskassan ja kaikki Pron palvelut.

Ammattiliitto on työntekijöiden turvaverkko, joka pitää huolta oikeuksistasi ja auttaa sinua menestymään urallasi.  Me Ammattiliitto Prossa haluamme, että ansaitset ja voit hyvin. Mahdollisuutesi työllistyä ja kehittyä ovat pääasiamme, mutta työehtosopimusten lisäksi neuvottelemme etuja, joista on sinulle hyötyä työssä ja vapaa-ajalla.

tukea
Asiantuntijat ovat tukenasi

Lähin prolainen kontaktisi on työpaikkasi luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu. Pron asiantuntijat ja lakimiehet neuvovat, neuvottelevat, sopivat ja puolustavat viime kädessä sinua jopa oikeudessa. Oikeusapu on sinulle maksutonta ja riskitöntä.

työtön
Saat neuvoja lakiasioihin

Saat maksutonta puhelinneuvontaa myös yksityiselämään tai yksinyrittämiseen liittyvissä oikeudellisissa kysymyksissä. Työpaikan asiat ovat tietenkin myös hoidossa, asiantuntijamme ja lakimiehemme varmistavat, että työehtosi ovat reilut ja sopimusten mukaiset.

puhelinneuvonta
Autamme, jos olet työtön

Prolaisena kuulut Työttömyyskassa Prohon, ja saat ansiosidonnaista työttömyysturvaa sen ehtojen täyttyessä. Työttömyyskassa Pron käsittelyajat ovat tutkitusti Suomen ripeimpiä. Jos siis joudut työttömäksi, selustasi on turvattu.

uravalmentaja
Etenet urallasi

Pron jäsenenä sinun on helpompi edetä urallasi. Saat konkreettisia neuvoja henkilökohtaiselta uravalmentajalta! Menestyt, osaat tuoda osaamisesi esille ja olet varautunut yllättäviinkin muutoksiin. Kun tunnistat osaamisesi, vakuutat muutkin siitä helpommin.

asiantuntijat
Rentoudut lomalla

Pron jäsenenä voit varata lomia edulliseen etuhintaan niin hotelli- kuin loma-asuntomajoituksessakin. Kohteita löytyy Suomessa, Ruotsissa ja Espanjassa, Saariselältä Calahondaan.

turvassa
Olet turvassa

Jäsenyyteen sisältyvä matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa ja kattaa mukana matkustavat alle 20-vuotiaat lapsesi ja lapsenlapsesikin.

voit paremmin
Voit paremmin

Haluamme, että voit hyvin, elämäsi on tasapainossa ja olet onnellinen. Siksi voit jäsenenä maksutta keskustella henkisen tai fyysisen hyvinvoinnin asiantuntijan kanssa. Myös videoita, webinaareja sekä some-yhteisö, joista saat tietoa, vinkkejä ja inspiraatiota.

vapaa-aika
Nautit vapaa-ajasta

Jäsenenä pääset nauttimaan myös vaihtuvista vapaa-ajan eduista.  Etuja on joka lähtöön, esimerkiksi hyvinvointiin, ravintoloihin ja elämyksiin.

liity nyt
Liity Pron jäseneksi

Liity Pron jäseneksi jo tänään ja pääset hyödyntämään kaikkia jäsenetujamme.

Voit liittyä meihin koulutuksestasi, tittelistäsi tai työsuhteesi laadusta riippumatta.

liitto vs. kassa

Pelkkä työttömyyskassa, esimerkiksi YTK, voi vedota ammattiliittoon verrattuna edullisemmalla hinnallaan. Työttömyyskassan jäsenyys sisältyy usein myös ammattiliiton jäsenyyteen, mutta on kuitenkin vain pieni osa sitä. Pelkkä työttömyyskassa ei siis ole edullinen ammattiliitto. Tiesithän, että ammattiliitonkin jäsenmaksun voi vähentää kokonaisuudessaan verotuksessa?

Pelkkä työttömyyskassa on vain työttömyyskorvauksen maksaja, eikä se ole ammattiliiton lailla työntekijän apuna työelämän ongelmatilanteissa, aja työntekijöiden etuja tai neuvo työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Kuluttajaliiton vuonna 2016 tekemän vertailun mukaan YTK:n jäsenilleen tarjoama oikeusturva jää kauas taakse Pron tarjoaman turvan tasosta.

Mitä useampi alalla kuuluu ammattiliittoon, sitä painavampi on liiton asema esimerkiksi työehtosopimusneuvotteluissa ja sitä tiukemmin työnantajien on sopimuksia noudatettava. Teettämämme tutkimuksen mukaan liittoon kuuluminen tuo työntekijöille lisää palkkaa: kun esimerkiksi Ammattiliitto Prohon kuuluvien määrä nousee työpaikalla 15–20 prosentista vähintään 75 prosenttiin, työntekijöiden palkka nousee keskimäärin viisi prosenttia.

Liity Ammattiliitto Prohon tästä

Järjestäytyminen tuo lisää palkkaa.

Parasta turvaa, tukea ja etuja saat siis kuulumalla ammattiliittoon, jonka jäsenyyteen kuuluu myös työttömyyskassan jäsenyys.

Pron tutkimuksen mukaan liittoon kuuluminen voi tuoda jopa 5 % enemmän palkkaa.
Jotta liittojen sana painaa, mahdollisimman monen pitää kuulua liittoon.
juuso
Työmäärä kasvoi, palkka ei

Kun aloitin työt uudella alalla, työnantaja lisäsi minulle mielellään uusia vastuita. Uusi asema ja uudet tehtävät innostivat, mutten ollut kartalla palkkatasostani.

Sain ammattiliitosta palkkatilastoja ja apua palkkaneuvottelun tueksi. Liiton avulla sain neuvoteltua itselleni paremman palkan, joka vastasi tehtäviäni ja osaamistani.  Minulla on olo, etten jää työelämän käänteissä yksin.

- Juuso, 33 vuotta, rahoitusala

satu
Haluan jonkun pitävän puoliani

Kuulun ammattiliittoon, koska minulla ei yksin ole aikaa tai osaamista ottaa kaikesta itse selvää. On helpottavaa, kun tiedän, että työelämässä tukenani on liitto, josta voin kysyä neuvoa ja joka on aina puolellani.

Olen iloinen siitä, että liitto neuvottelee puolestani työehtosopimuksen ja tiedän, että kun mahdollisimman moni työkaveri kuuluu liittoon, meitä kuunnellaan.

- Satu, 45 vuotta, kemianteollisuus

sanna
Olin eksyksissä

Palasin äitiysvapaalta töihin ja tuntui, etten löydä suuntaa urallani. Tuskailin ammatti-identiteettini kanssa ja päädyin selaamaan liiton sivuja. En ollut ennen tajunnut miten paljon koulutuksia ja tukea Pro tarjoaa.

Liiton uraneuvonta auttoi päivittämään CV:n ja miettimään ammattiminääni ja suuntia, joita uraltani haen. Liiton tarjoamalla tuella sain tärkeitä työkaluja tulevaisuuteni pohtimiseen. Nyt tiedän mistä saan tukea urallani ja odotan innolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

- Sanna, 31 vuotta, rahoitusala

• Työehtosopimuksissa ammattiliitot ja työnantajat sopivat muun muassa alan minimipalkoista, työajoista ja palkan lisistä. Kun tarpeeksi moni työntekijä kuuluu liittoon, liitto voi neuvotella kaikille reilut lähtökohdat esimerkiksi palkkauksen osalta.
  • Työehtosopimukset takaavat työntekijöille pelkkää lakia merkittävästi kattavamman turvan ja paremmat edut. Kun esimerkiksi palkoista on työehtosopimuksella sovittu, työnantaja ei voi maksaa sovittua pienempää palkkaa. Lakiin ei ole kirjattu minimipalkkoja, monia palkkojen lisiä tai lomarahoja, joten jos työehtosopimusta ei ole, työnantaja päättää itsenäisesti maksamistaan palkoista ja lisistä. Eikä päätös välttämättä ole työntekijän kannalta paras mahdollinen.
  • Työehtosopimuksiin on kirjattu muun muassa lakia pidempi palkanmaksu sairausloman aikana ja äitiyslomalle työehtosopimus eli TES takaa kolmen kuukauden palkan, kun taas laki ei velvoita työnantajaa maksamaan äitiysloman palkkaa lainkaan. Myöskään työmatkojen aikaisia päivärahoja ei löydy laista, vaan niistä on sovittu työehtosopimuksista neuvoteltaessa.
  • Lainsäädäntö jää usein yleiselle tasolle, kun taas työehtosopimukset solmitaan eri aloille erikseen ja ne huomioivat alan erityispiirteet ja -tarpeet. Kun liittoon kuuluu tuhansia ammattilaisia, neuvotteluvaltaa on aivan eri tavalla kuin yksittäisellä työntekijällä. Olisiko sinulla osaamista ja rohkeutta neuvotella omista työehdoistasi?

Tutustu tästä Ammattiliitto Pron neuvottelemiin työehtosopimuksiin

Etkö tiedä, miten edetä?

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan.