Hyppää pääsisältöön

Miksi ammattiliittoon kannattaa kuulua?

Nuori nainen hymyilee, vaaleanpunainen tausta

Miksi ammattiliittoon kannattaa kuulua?

Ammattiliitto on työntekijöiden turvaverkko, joka pitää huolta oikeuksistasi ja auttaa sinua menestymään urallasi. Liiton jäsenyyteen sisältyy myös työttömyyskassan maksama ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, joka tuo perusturvaa paremmat korvaukset työttömyyden osuessa kohdalle. Tältä sivulta löydät lisätietoa siitä, miksi ammattiliittoon kannattaa kuulua.

Me Ammattiliitto Prossa haluamme, että jäsenemme ansaitsevat ja voivat hyvin. Jäsentemme mahdollisuudet työllistyä ja kehittyä ovat pääasiamme ja työehtosopimusten lisäksi neuvottelemme jäsenillemme etuja. Ammattiliitto Pro on monialainen ja yksi Suomen suurimmista ammattiliitoista, johon voi liittyä kuka tahansa ammatista, koulutuksesta tai työtehtävästä riippumatta.
Aikuinen kalju mies hymyilee, kertoo luottamushenkilöistä, sininen tausta
Mikä ihme on työehtosopimus?
Aikuinen kalju mies hymyilee, kertoo luottamushenkilöistä, sininen tausta

Työehdoista sopiminen ja sopimusten valvominen on merkittävä osa ammattiliittojen työtä. Työehtosopimuksen rakentaminen alkaa työpaikoilta, ja liiton jäsenet pääsevät vaikuttamaan siihen, minkälaisia asioita ammattiliitto työehtosopimuksiin neuvottelee.

Työehtosopimuksissa ammattiliitot ja työnantajat sopivat muun muassa alan minimipalkoista, työajoista ja palkan lisistä. Kun tarpeeksi moni työntekijä kuuluu liittoon, liitto voi neuvotella kaikille reilut lähtökohdat esimerkiksi palkkauksen osalta.

Suomen laissa on toki kirjauksia työehdoista, mutta työehtosopimukset takaavat työntekijöille pelkkää lakia merkittävästi kattavamman turvan ja paremmat edut. Kun esimerkiksi palkoista on työehtosopimuksella sovittu, työnantaja ei voi maksaa sovittua pienempää palkkaa. Lakiin ei ole kirjattu minimipalkkoja, monia palkkojen lisiä tai lomarahoja, joten jos työehtosopimusta ei ole, työnantaja päättää itsenäisesti maksamistaan palkoista ja lisistä. Eikä päätös välttämättä ole työntekijän kannalta paras mahdollinen.

Työehtosopimuksiin on kirjattu muun muassa lakia pidempi palkanmaksu sairausloman aikana ja äitiyslomalle työehtosopimus eli TES takaa kolmen kuukauden palkan, kun taas laki ei velvoita työnantajaa maksamaan äitiysloman palkkaa lainkaan. Myöskään työmatkojen aikaisia päivärahoja ei löydy laista, vaan niistä on sovittu työehtosopimuksista neuvoteltaessa.

Vastaavia esimerkkejä riittää. Lainsäädäntö jää usein yleiselle tasolle, kun taas työehtosopimukset solmitaan eri aloille erikseen ja ne huomioivat alan erityispiirteet ja -tarpeet. Kun liittoon kuuluu tuhansia ammattilaisia, neuvotteluvaltaa on aivan eri tavalla kuin yksittäisellä työntekijällä. Olisiko sinulla osaamista ja rohkeutta neuvotella omista työehdoistasi?

Tutustu tästä Ammattiliitto Pron neuvottelemiin työehtosopimuksiin

Työehtosopimusten ja lakien vertailu
Aikuinen mies, puhelin, sovellus, sininen tausta
Ammattiliitto tukee työnhaussa ja osaamisen päivittämisessä
Aikuinen mies, puhelin, sovellus, sininen tausta

Työttömyyden osuessa kohdalle ammattiliiton jäsenet, jotka ovat myös työttömyyskassan jäseniä, ovat oikeutettuja ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan, joka on aina korkeampi kuin pelkkä peruspäiväraha. Työttömyyskassa Prossa hakemusten käsittelyajat ovat tutkitusti Suomen nopeimpia. Työttömyyspäivärahan lisäksi irtisanomis- ja lomautustilanteisiin liittyy työntekijän näkökulmasta usein paljon muitakin ongelmia ja kysymyksiä, joissa oma ammattiliittosi on apunasi.

Ammattiliitto tarjoaa jäsenilleen myös koulutuksia ja muuta tukea oman osaamisen päivittämiseen. Ammattiliitto Pron tarjoama henkilökohtainen uravalmennus auttaa sinua etenemään urallasi ja varautumaan muutoksiin – halusit sitten kehittyä nykyisessä työssäsi tai etsiä urallesi aivan uutta suuntaa.

Kujeileva nuori nainen hymyilee, vaaleanpunainen tausta
Ammattiliiton edut: verkostoitumista, virkistymistä ja vakuutusetuja
Kujeileva nuori nainen hymyilee, vaaleanpunainen tausta

Ammattiliitto Pron jäsenmaksun vastineena saat paitsi tukea ja turvaa työelämääsi, myös laajan valikoiman muita etuja ja palveluita hyvinvointieduista vapaa-ajan majoitustarjouksiin. Saat myös maksutonta lakiapua vapaa-aikaan tai yrittämiseen liittyvissä kysymyksissäsi.

Tarjoamme jäsenillemme sosiaalisen median yhteisöjä, jossa voit verkostoitua muiden ammattilaisten kanssa, kysyä ja jakaa kokemuksiasi. Järjestämme myös säännöllisesti erilaisia tilaisuuksia ja webinaareja, jotka tarjoavat taukoa arkeen sekä ideoita ja inspiraatioita henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin parantamiseen.

Ammattiliitto Pron jäsenyyteen sisältyy myös matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutus, joka on voimassa kaikkialla maailmassa ja kattaa myös mukanasi matkustavat alle 20-vuotiaat lapset ja lapsenlapset.

Lue lisää Pron eduista ja palveluista

Ammattiliitto vai työttömyyskassa?

Pelkkä työttömyyskassa, esimerkiksi YTK, voi vedota ammattiliittoon verrattuna edullisemmalla hinnallaan. Työttömyyskassan jäsenyys sisältyy usein myös ammattiliiton jäsenyyteen, mutta on kuitenkin vain pieni osa sitä. Pelkkä työttömyyskassa ei siis ole edullinen ammattiliitto. Tiesithän, että ammattiliitonkin jäsenmaksun voi vähentää kokonaisuudessaan verotuksessa?

Pelkkä työttömyyskassa on vain työttömyyskorvauksen maksaja, eikä se ole ammattiliiton lailla työntekijän apuna työelämän ongelmatilanteissa, aja työntekijöiden etuja tai neuvo työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Kuluttajaliiton vuonna 2016 tekemän vertailun mukaan YTK:n jäsenilleen tarjoama oikeusturva jää kauas taakse Pron tarjoaman turvan tasosta.

Mitä useampi alalla kuuluu ammattiliittoon, sitä painavampi on liiton asema esimerkiksi työehtosopimusneuvotteluissa ja sitä tiukemmin työnantajien on sopimuksia noudatettava. Teettämämme tutkimuksen mukaan liittoon kuuluminen tuo työntekijöille lisää palkkaa: kun esimerkiksi Ammattiliitto Prohon kuuluvien määrä nousee työpaikalla 15–20 prosentista vähintään 75 prosenttiin, työntekijöiden palkka nousee keskimäärin viisi prosenttia.

Liity Ammattiliitto Prohon tästä

Järjestäytyminen tuo lisää palkkaa.

Parasta turvaa, tukea ja etuja saat siis kuulumalla ammattiliittoon, jonka jäsenyyteen kuuluu myös työttömyyskassan jäsenyys.

Pron tutkimuksen mukaan liittoon kuuluminen voi tuoda jopa 5 % enemmän palkkaa.
Jotta liittojen sana painaa, mahdollisimman monen pitää kuulua liittoon.
Etkö tiedä, miten edetä?

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan.