Kansainvälinen työmme

Pro tekee kansainvälistä työtä, koska nykytyöelämän muutosvoimat ja haasteet ulottuvat valtioiden rajojen yli. Digitalisaatio, tekoäly, alustatyö ja työarjen kuormittavuus vaikuttavat työelämään ja työntekijöihin niin Suomessa kuin ulkomailla. Myös työperäinen maahanmuutto vaatii kansainvälisiä ratkaisuja ja pelisääntöjä.
etusivun nainen

Kansainvälinen työmme tukee jäsentemme edunvalvontaa

Kun maailmalla sovitaan linjauksia työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen kesken, kaikki voittavat – myös suomalainen työelämä ja työntekijä.
Olemme kansainvälisen työmme kautta vaikuttaneet aikanaan esimerkiksi työntekijän rooliin automatisaatioherkillä aloilla, kaikille suomalaisille edullisiin roaming-maksuihin ja siihen, miten työnantajan vastuu tullaan määrittelemään etätyön ja lähisuhdeväkivallan tilanteissa. Olemme myös ainoa suomalaisliitto, joka edustaa rahoitusalaa kansainvälisillä areenoilla.

Pääpaino Euroopan unionissa

Kansainvälisen vaikuttamisemme pääpaino on Euroopan unionissa, sillä EU-lainsäädännöllä on suora vaikutus suomalaiseen työelämään. Monet edistykselliset työelämäaloitteet esimerkiksi palkka-avoimuuteen ja perheen ja työn yhdistämiseen liittyen tulevat tällä hetkellä EU:sta.

EU-työryhmien lisäksi olemme mukana prolaisten työpaikkojen eurooppalaisissa yritysneuvostoissa, joissa Pron luottamusmiehet ja liiton asiantuntijat osallistuvat ylikansalliseen yritystason yhteistoimintaan. Eurooppalainen yritysneuvosto edustaa konsernin eurooppalaisia työntekijöitä. Neuvoston avulla yrityksen henkilöstö saa tietoa ja tulee kuulluksi. Neuvosto käsittelee asioita, jotka koskevat useampaa kuin kahta maata tai merkittävää osaa henkilöstöä.

Lisäksi Pro on mukana kuudessa ammattisihteeristössä: teollisuudessa, julkisella sektorilla, yksityisillä palvelualoilla, rakennus- ja puuteollisuudessa, elintarviketeollisuudessa ja kuljetusaloilla. Kullakin sektorilla on järjestönsä pohjoismaiselle, eurooppalaiselle ja globaalille yhteistyölle ja vaikuttamiselle. Globaalilla tasolla vaikutamme työelämän perusoikeuksien ja reilun vapaakaupan kehittymiseen sekä pyrimme verkostoitumaan globaaleissa yrityksissä.  STTK:n jäsenenä Prossa seurataan myös maailman työjärjestön ILOn sekä kehittyneiden maiden yhteistyöjärjestö OECD:n toimintaa.

Hankkeissa vahvistetaan ammattiliittoja ja koulutetaan liittoaktiiveja.

Tuemme kehittyvien maiden ammattiliittoja – ja samalla demokratian perustuksia

Tuemme tällä hetkellä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin (englanniksi) 12 hanketta ympäri maailmaa. Tärkeitä teemoja ovat työntekijöiden perusoikeudet sekä tasa-arvo työelämässä ja yhteiskunnassa. Hankkeita rahoitetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroilla.  Hankkeissa vahvistetaan kehittyvien maiden ammattiliittoja, kasvatetaan liittojen jäsenmäärää, koulutetaan liittoaktiiveja työehtosopimustoimintaan ja kannustetaan naisia ja nuoria ammattiliittotyöhön.

Hankkeet, joissa olemme mukana

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme