Muuta tietojasi

Voit päivittää jäsentietojasi kätevästi täyttämällä omaan tilanteeseesi sopivan lomakkeen. Osoitteenmuutokset saamme suoraan Digi- ja väestötietovirastosta, ellei niissä ole luovutuskieltoa.
Muutoksia jäsentietoihisi voit tehdä myös Ammattiliitto Pro -sovelluksen kautta.
Voit päivittää jäsentietojasi kätevästi täyttämällä sopivan lomakkeen.

Muuta tietojasi

Yhteystietojen, työpaikan tai yhdistyksen muutos

Saat ajantasaista tietoa eduista ja työsuhteesi ehdoista, kun ilmoitat meille ajantasaiset yhteystietosi. Osoitteenmuutoksen saamme suoraan Digi- ja väestötietovirastosta, ellei niissä ole luovutuskieltoa.

Ilmoita meille työpaikkasi vaihdosta ja täytä samalla jäsenmaksujen perintäsopimus, niin jäsenmaksusi pysyvät ajan tasalla. Voit sopia työnantajasi kanssa, että jäsenmaksu peritään suoraan palkastasi tai voit maksaa jäsenmaksusi itse. Näin varmistat, että saat juuri sinua koskevat viestit ja työsuhdeneuvonnan.

Yhdistyksen vaihtaminen voi tulla sinulle ajankohtaiseksi, kun työpaikkasi vaihtuu tai muutat uudelle paikkakunnalle.

Ilmoita meille muutoksesta. Voit itse valita haluamasi yhdistyksen. Jos sinulla ei ole tiedossasi sopivaa yhdistystä, kirjoita lomakkeelle ”liitto voi valita”. Voit myös aina ottaa yhteyttä oman työpaikkasi luottamusmieheen tai alueesi sopimusasiantuntijaan, he auttavat sinua löytämään uuden yhdistyksen.

Emme saa osoitteenmuutosta suoraan Digi- ja väestötietovirastosta. Ilmoita meille siitä.

Muistathan myös varmistaa työttömyysturvasi Työttömyyskassa Prosta hyvissä ajoin ennen ulkomaille lähtöä.

Jos menet töihin:

• EU- tai ETA-maiden ulkopuolelle ja et ole lähetetty työntekijä. Selvitä kassasta, onko sinulla oikeus päivärahaan ulkomailla työskentelysi jälkeen, ja kannattaako sinun säilyttää jäsenyytesi suomalaisessa työttömyyskassassa ulkomailla työskentelysi ajan.
  • EU- tai ETA-maahan ja et ole lähetetty työntekijä, siirryt työskentelemään sen maan sosiaaliturvan piiriin. Kun kotiudut Suomeen, kannattaa heti liittyä liiton ja työttömyyskassan jäseneksi. Sinulla saattaa olla neljän viikon työskentelyvelvoite ennen päivärahaoikeutta.
  • Ulkomaille lähetettynä työntekijänä, kuulut työskentelyn ajan Suomen sosiaaliturvan piiriin ja työeläkemaksut on maksettu Suomeen (ETK:n lähetetyn työntekijän todistus E101 tai E102 sekä Kela Y38). Maksa jäsenmaksua normaalisti työskentelyn ajan.
  • Ruotsiin tai Tanskaan. Vakuuta itsesi Ruotsissa tai Tanskassa liittymällä paikallisen liiton/työttömyyskassan jäseneksi.

Jäsenmaksuviitteiden tilaaminen ja jäsenmaksuvapaudesta ilmoittaminen

Jos maksat jäsenmaksun itse, tarvitset sen maksamiseksi viitenumeron. Käytössäsi on yksi viite koko vuodelle ja laskun eräpäivä on jokaisen kuukauden viimeinen päivä. Maksu kohdistuu sen kuukauden jäsenmaksuksi, jolloin maksat jäsenmaksun.

Voit myös maksaa jäsenmaksut suoraan Proplussassa verkkopankkisi kautta tai Pron mobiilisovelluksesta (lataa sovellus Android-puhelimeen tai iOS-puhelimeen.) Voit maksaa jäsenmaksusi myös e-laskulla.

Jäsenmaksulaskurilla lasket helposti jäsenmaksusi ja saat tarvittavat viite- ja maksutiedot hetkessä. Laskuriin pääset kirjautumalla Proplus.fi > Jäsentietoni >Jäsenmaksu- ja viitenumerolaskuri. Palveluun kirjaudut jäsennumerollasi.

Helpoin tapa maksaa jäsenmaksu on sopia työnantajasi kanssa, että jäsenmaksu maksetaan suoraan palkastasi.

Täytä perintäsopimus ja toimita se palkkahallintoosi. Toimita lomake liiton jäsenpalveluun allekirjoitusten jälkeen ja lähetämme palkkahallinnollesi tarvittavat tiedot jäsenmaksun perintää varten.

1.1.2023 alkaen liittyneet alle 36-vuotiaat maksavat 99 euron vuosijäsenmaksun itse. Sitä ei voi liittää työnantajaperintään

Jäsenmaksua ei tarvitse maksaa, jos sinulla ei ole palkkatuloja etkä saa työttömyyskassan maksamaa veronalaista etuutta.

Jäsenyyden päättäminen

Jäsenyytesi liitossa ja omassa yhdistyksessäsi päättyy, kun jäät pysyvästi eläkkeelle. Eläkkeelle siirtyminen vaikuttaa myös jäsenetuihisi, kuten jäsenvakuutukset eivät enää ole voimassa. Tutustu Ammattiliitto Pro Seniorit ry:n jäsenyyteen ja etuihin.

Jos sinulle on myönnetty pysyvä täysimääräinen eläke, et voi enää hyödyntää työttömyyskassan palveluita. Tällöin suosittelemme eroamista myös työttömyyskassasta.

Ilmoita viereisen linkin kautta eläkkeelle siirtymisestä, sillä emme saa tietoa mistään muualta.

Harmillista, että tiemme eroavat. Varmistaaksesi katkeamattoman ansioturvan, maksa jäsenmaksusi ilmoittamaasi eropäivään saakka.

Jäsenmaksuperinnän päättämiseksi ole yhteydessä työnantajaasi, sillä me Prossa emme voi tehdä sitä puolestasi.

Muistathan, että olet tervetullut takaisin jäseneksemme milloin tahansa.

Luottamushenkilöilmoitus

Ilmoita lomakkeilla uuden luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun valinnasta tai tietojen muutoksesta.

Luottamusmiehen toimikausi on pääsääntöisesti kolme vuotta. Toimikausi alkaa valintaa seuraavan kalenterivuoden alusta. Ilmoita valinnastasi liiton jäsenille työpaikalla, työnantajalle ja meille.

Työturvallisuuskeskus ylläpitää lakisääteistä työsuojeluhenkilörekisteriä, johon työnantajalla on velvollisuus ilmoittaa työpaikan työsuojeluyhteistoimintaan nimetyt ja valitut henkilöt ja heidän yhteystietonsa.

Ilmoita Pro-vastaavan tehtävästä luottamusmieslomakkeella. Pro-vastaavan tehtävä on määräaikainen ja kausi on pääsääntöisesti noin kolme vuotta (valintavuosi + kolme kalenterivuotta).