Hyppää pääsisältöön

Logo Mäkynen&Marttinen podcast
Feministinen talous
Logo Mäkynen&Marttinen podcast

Feministinen talous -podcast on rohkea valtavirtaista talouspolitiikkaa haastava feministiseen taloustieteeseen pohjautuva podcast-sarja, jota houstaa Ammattiliitto Pron yhteiskuntavaikuttaja ja filosofi Maria Mäkynen sekä SAK:n ekonomisti ja tiktok-vaikuttaja Anni Marttinen. Podcastissa pohditaan talouspolitiikan vallalla olevia rakenteita kriittisesti ja tarkastellaan intersektionaalisesti toteutetun talouspoliittisen linjan vaikutuksia eri ihmisryhmiin. Tule kuuntelemaan keskustelua taloudesta feminististen linssien läpi!

3.  Investoinnit, kehysmenettely ja feminismi

Mitä tarkoittaa kehysmenettely? Voidaanko investointeja rahoittaa kehyksien ulkopuolelta? Miten määritellään investoinnit? Miksi liikenneinfran investoinnit ovat perusteltuja, mutta investoinnit nuorten mielenterveyspalveluihin eivät? Miten lasketaan investointien hyödyt? Kuka päättää millaiset vaikutukset lasketaan hyödyiksi? Kuuntele Feministinen talous -podcastin kolmas jakso.

Jakso 2: Ilmasto, talous ja feminismi

Voidaanko ilmasto- ja talouspolitiikka yhdistää? Sulkevatko ilmastotoimet ja talouskasvu toisensa pois? MIten ilmastonmuutos on feministinen kysymys? Mitä on donitsitalous? Kuuntele Feministinen talous -podcastin toinen jakso ja osallistu keskusteluun Instagramissa!

Jakso 1: TES-järjestelmä, palkkaus ja feminismi

Jäävätkö naiset alakynteen työmarkkinoilla? Mikä on TES-järjestelmä? Miksi yhdessä sovitut työelämän pelisäännöt ovat feminismiä? Mitä Annille kuuluu ja miksi Maria oli yli kuukauden pois kuvioista? Kuuntele Feministinen talous -podcastin ensimmäinen jakso!