Podcastit

Logo Mäkynen&Marttinen podcast
Feministinen talous
Logo Mäkynen&Marttinen podcast

Feministinen talous -podcast on rohkea valtavirtaista talouspolitiikkaa haastava feministiseen taloustieteeseen pohjautuva podcast-sarja, joka houstaa Ammattiliitto Pron johtaja ja filosofi Maria Mäkynen sekä SOSTEn pääekonomisti ja tiktok-vaikuttaja Anni Marttinen. Podcastissa pohditaan talouspolitiikan vallalla olevia rakenteita kriittisesti ja tarkastellaan intersektionaalisesti toteutetun talouspoliittisen linjan vaikutuksia eri ihmisryhmiin. Tule kuuntelemaan keskustelua taloudesta feminististen linssien läpi.

12. Viherpesu, UPM ja feminismi

Onko vihreätalous tulevaisuuden taloutta? Onko se ratkaisu ilmastonmuutoksen haasteisiin ja talouden kestämättömiin rakenteisiin? Mitä on viherpesu? Miten sen tunnistaa? Mistä UPM casessa on kysymys? Miksi UPM vastuullisuusmarkkinointikampanjasta syntyi somekohu? Kuulemme myös Marian matkasta Etelä-Amerikkaan tapaamaan UPM:n ja Stora Enson paikallista yritysjohtoa ja paikallisia työntekijöitä.

11. Rahatalous, MT ja feminismi

Mitä on modern money teory? Miksi Etlan toimitusjohtaja ajattelee pääministerin Marinin tulleen hulluksi? Onko MMT uusi talousteoria? Mitä MMT ajattelee feminismistä ja mitä talouspoliittisesta keskustelusta tulee ajatella?

10. Kolonianismi, talous ja feminismi feat Jasmina Amzil

Mitä on kolonialismi? Mitä tarkoittaa dekolonisaatio? Mitä on decolonising economics? Vierailijajaksossa Anni ja Maria keskustelevat Ruskeat tytöt aktivistia Jasmina Amzilin kanssa hänen kirjoittamasta pääkirjoituksesta Kaikki näyttää omistajaltaan Ruskeat tytöt mediaan. Jasmina pohtii kirjoituksessaan kenelle taloustiede kuuluu.

Keskustelussa pohditaan, että voiko nykyinen talousjärjestelmä ja talouden opetus olla vieraannuttavia? Millaisia sortavia rakenteita koulutusjärjestelmässä laajemminkin löytyy? Miten suomalaiset valkoiset taloustieteen opettajat ja professorit voisivat huomioida BIPOC-opiskelijoita paremmin?

9. Inflaatio, ilmastopolitiikka ja feminismi

Miksi kaikki on niin kallista nykyään? Onko tämä kaikki ilmastopolitiikan syytä? Miksi kaikki puhuu inflaatiosta? Mitä se tarkoittaa ja miksi se pitäisi edes kiinnostaa? Entä mikä on deflaatio, sekulaarinen stagnaatio tai stagflaatio? Pitääkö taloustilanteesta olla huolissaan? Miten se vaikuttaa ihmisiin ja eri ihmisryhmiin?

8. Vähemmistöt, tilastot ja feminismi

Mitä tarkoitetaan vähemmistöillä? Miten seksuaalivähemmistöt, sukupuolivähemmistöt, maahan muuttaneet ja vammaiset näkyvät tilastoissa? Miten vähemmistöt näkyvät taloudessa vai näkyvätkö? Rasismi ja mikroaggressiot ilmenevät tilastotiedon ja taloustutkimuksen vähäisyytenä. Mitä tarkoittaa ilmiöpohjainen budjetointi? Kuinka eri ihmisryhmiä tulisi tarkastella taloudessa?

7. Naiset, tilastot ja feminismi

Hyvää naistenpäivää! Naiset kohtaa rakenteellista epätasa-arvoa edelleen monien tilastojen valossa. Tässä jaksossa käsitellään naisia ja tilastoja. Miten naiset erottuu tilastoissa taloudessa ja työelämässä? Miten päätöksenteko ja politiikka huomioi naisia? Miksi vietetään naistenpäivää? Miksi tarvitaan feminististä taloutta?

6. Hyvinvointitalous ja feminismi

Miksi tarvitaan talousparadigman muutosta? Mitä on hyvinvointitalous? Miten ne liittyy taas feministiseen talouteen? Miten talousteoriat ottavat huomioon eri ihmisryhmiä? Miksi feministinen talous on meidän mielestä the future talouden paradigma?

5. Talousteoriat, yhteiskunta ja feminismi

Mitä on talous? Millaisia talousteorioita on? Millaisia ihmiskäsityksiä talousteorioiden taustalta löytyy? Millaisia oletuksia valtavirtaisen taloustieteen taustalla löytyy? Miten talousteoriat ottavat huomioon eri ihmisryhmiä? Miten eri talousteoriat kestävät feminististä tarkastelua?

Jakso 4: Velkatrauma ja feminismi

Miksi Suomi ottaa velkaa? Tuleeko sitä pelätä? SAK:n ekonomisti Anni Marttisen ja Ammattiliitto Pron asiantuntija Maria Mäkysen mukaan Suomi tarvitsee velkaterapiaa ja faktapohjaista keskustelua titkittävän velkakellopelottelun sijasta. Mistä on todellisuudessa kyse ja miten Suomen taloutta tulee hoitaa kestäväksi? Mitä sanoo kansainvälinen tutkimus ja mikä Suomen asema on kansainvälisessä vertailussa? Mitä velasta tulee ajatella feministisestä näkökulmasta? Kuuntele podcastin 1. tuotantokauden viimeinen jakso.

Jakso 3:  Investoinnit, kehysmenettely ja feminismi

Mitä tarkoittaa kehysmenettely? Voidaanko investointeja rahoittaa kehyksien ulkopuolelta? Miten määritellään investoinnit? Miksi liikenneinfran investoinnit ovat perusteltuja, mutta investoinnit nuorten mielenterveyspalveluihin eivät? Miten lasketaan investointien hyödyt? Kuka päättää millaiset vaikutukset lasketaan hyödyiksi? Kuuntele Feministinen talous -podcastin kolmas jakso.

Jakso 2: Ilmasto, talous ja feminismi

Voidaanko ilmasto- ja talouspolitiikka yhdistää? Sulkevatko ilmastotoimet ja talouskasvu toisensa pois? MIten ilmastonmuutos on feministinen kysymys? Mitä on donitsitalous? Kuuntele Feministinen talous -podcastin toinen jakso ja osallistu keskusteluun Instagramissa.

Jakso 1: TES-järjestelmä, palkkaus ja feminismi

Jäävätkö naiset alakynteen työmarkkinoilla? Mikä on TES-järjestelmä? Miksi yhdessä sovitut työelämän pelisäännöt ovat feminismiä? Mitä Annille kuuluu ja miksi Maria oli yli kuukauden pois kuvioista? Kuuntele Feministinen talous -podcastin ensimmäinen jakso.