Työ- ja virkaehtosopimusneuvottelut

yhdessä sopien
Reiluilla työehdoilla varmistetaan kestävä tulevaisuus

Työelämän pyörteissä voi tuntua välillä mahdottomalta pysyä mukana. Onneksi sinun ei tarvitse jäädä yksin. Yhdessä rakennamme juuri sinulle toimivaa työelämää. Työelämää, joka huomioi juuri sinun hyvinvointisi, oikeutesi ja työstä saatavan korvauksen.

Yhdessä olemme enemmän. Yhdessä olemme Pro.

Mistä neuvottelemme?

Pron solmimat työ- ja virkaehtosopimukset päättyvät pääosin kuluvan vuoden marraskuun ja vuoden 2025 huhtikuun välisenä aikana.

Työehtosopimuksissa määritellään kunkin alan vähimmäistyöehdot – esimerkiksi palkankorotukset, työajat, lomaraha sekä palkka sairauden ja vanhempainvapaiden ajalta.

Katso tältä sivulta oman alasi tilanne.

Työehtosopimus tuo enemmän
Näillä aloilla me neuvottelemme syksyn ja kevään aikana

Kaikki työehdot eivät tule laista, vaan liitot neuvottelevat ne työehtosopimuksissa. Sopimuksissa on alakohtaisia eroja.

Oman alasi neuvottelutilanteen löydät alta.

Energia, puu ja paperi

Energiateollisuus, pahvin- ja paperinjalostusala, mekaaninen metsäteollisuus, paperi- ja puusepänteollisuus

Kemia, elintarvikkeet, laboratoriot ja hammaslaboratoriot

Kemianalan toimihenkilöt, elintarviketeollisuus, hammaslaboratorioala, yksityinen laboratorioala

Kulutustavara-alat

Tekstiili- ja muotiteollisuus, lasikeraaminen teollisuus, kumiteollisuus, kenkä- ja nahkateollisuus, kultasepänala, harja- ja sivellinalat

Media, viestintä ja ICT

ICT-ala, viestintäalat, Digita, Yleisradio, MTV, Postin prolaiset

Raha, vakuutus, palvelut ja pelit

Rahoitusala, taloushallintoala, luottotieto- ja perintäalat, vakuutusala, Danske Bank, Finnvera, Silta, Veikkaus, Paltan toimihenkilöt, Eläketurvakeskus, Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta

Rakentaminen, kiinteistöt ja asuminen

Rakennusaine- ja betoniteollisuus, rakennusala, talotekniikka- ja kiinteistöalat, Kojamo

Satamat, ilmailu ja autot

Autoala, lentoliikennealat, ahtausala  sekä Airpro, Finnair ja Tallink Silja

Teknologiateollisuus sekä suunnittelu- ja konsulttiala

Teknologiateollisuus, suunnittelu - ja konsulttiala

Valtio, yliopistot ja julkisen sektorin yritykset

Valtio, yliopistot, HY247, Alko, Kansallisgalleria, neuvonta-ala, Paltan erityisalat, keinosiemennysala, yksityinen sosiaalipalveluala

Tulevaisuuden työ on pro

Me Ammattiliitto Prossa haluamme, että jäsenemme ansaitsevat ja voivat hyvin. Meille pääasioita ovat jäsentemme mahdollisuudet työllistyä ja kehittyä.

Työelämän tietopankki
Mikä on työ- tai virkaehtosopimus?

Työehtosopimus (TES, tuttavallisesti tessi) on ammattiliiton ja työnantajaliiton välinen sopimus alan vähimmäistyöehdoista. Virkaehtosopimuksia (VES eli vessi) noudatetaan valtion virastoissa ja laitoksissa. Työ- ja virkaehtosopimuksissa ammattiliitot ja työnantajat sopivat muun muassa alan minimipalkoista, työajoista ja palkan lisistä. Kun tarpeeksi moni työntekijä kuuluu liittoon, liitto voi neuvotella kaikille reilut lähtökohdat esimerkiksi palkkauksen osalta.

minulle sopiva
Olisiko Ammattiliitto Pro sinullekin sopiva?

Olipa kyse sitten työehtosopimuksista, palkkakysymyksistä tai urapalveluista, Ammattiliitto Pro on tukenasi työelämän pyörteissä.

Miksi liittoon kannattaa kuulua?

Ammattiliitto on työntekijöiden turvaverkko, joka pitää huolta oikeuksistasi ja auttaa sinua menestymään urallasi. Liiton jäsenyyteen sisältyy myös työttömyyskassan maksama ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, joka tuo perusturvaa paremmat korvaukset työttömyyden osuessa kohdalle.

Mitä useampi alalla kuuluu ammattiliittoon, sitä painavampi on liiton asema esimerkiksi työ- ja virkaehtosopimusneuvotteluissa ja sitä tiukemmin työnantajien on sopimuksia noudatettava.

Liity Pron jäseneksi jo tänään
yhdessä sopien

Me tuomme turvaa työelämääsi, autamme sinua etenemään työurallasi ja tuemme työhyvinvointiasi.

Ammattiliitto Pron jäsenmaksun vastineena saat paitsi tukea ja turvaa työelämääsi, myös laajan valikoiman muita etuja ja palveluita hyvinvointieduista vapaa-ajan majoitustarjouksiin. Saat myös maksutonta lakiapua vapaa-aikaan tai yrittämiseen liittyvissä kysymyksissäsi.

Pron jäsenmaksu on 1,25 prosenttia veronalaisesta palkkatulosta vuonna 2024. Maksu on enimmillään 49 euroa kuukaudessa, ja sisältää Työttömyyskassa Pron jäsenmaksun. Lue lisää jäsenyydestä.