Hoppa till huvudinnehållet

Så här betalar du själv din medlemsavgift

Nainen selaa kännykkää.

Så här betalar du själv din medlemsavgift

Om arbetsgivaren inte inkasserar medlemsavgift direkt från lönen, kan du behändigt betala medlemsavgiften med eFaktura eller via Proplus. För att betala behöver du referensnummer och uppgift om summan som ska betalas. Du kan lätt räkna ut summan med medlemsavgiftsräknaren.

Vi rekommenderar att medlemsavgiften betalas med eFaktura. Du kan också betala den i proplus. På grund av förnyelse av systemet går det inte för tillfället att betala med Pros mobilapplikation.

Under 36-åringar som blivit medlemmar efter 1.1.2023 betalar själva årsmedlemsavgiften på 99 euro. Den kan inte föras till arbetsgivarinkassering.
Sköt din medlemsavgift lätt med eFaktura

Underlätta ditt liv och betala din medlemsavgift behändigt med eFaktura i din nätbank. Då du tar i bruk eFaktura dår du fakturan automatiskt till din nätbank efter den 25:e varje månad.

Om din lön ändrar

Om din lön ändrar, ändrar du summan i din nätbank. Om du har oavlönade månader, ta bort eFakturan du fått i din nätbank och meddela om den oavlönade tiden till medlemstjänsterna med den här blanketten.

Utnyttja alarmet

I de flesta nätbanker kan man beställa alarm om inkomna eFakturor som textmeddelande eller e-post. Så säkrar du att fakturorna inte glöms i nätbanken.

Logga in till nätbanken.
Sök Ammattiliitto Pro från eFakturornas avsändarlista.
Ge identifireingsuppgift, som är din personbeteckning.
Pron mobiilisovelluksesta löydät edut, uutiset ja koulutukset
Du kan också betala din medlemsavgift i Proplus
Pron mobiilisovelluksesta löydät edut, uutiset ja koulutukset

Du kan också betala medlemsavgifterna direkt i Proplus. Logga på vår webbplats till Proplus-tjänsten och klicka där på dina medlemsuppgifter ("Jäsentietoni"). Skrolla neråt på sidan till "Jäsenmaksulaskuri". Mata in din bruttolön i fältet, det vill säga din lön före skatt, och välj i kalendern den tidsperiod för vilken du vill betala medlemsavgift. Gå sen till att betala medlemsavgiften.

Om du betalar flera månaders medlemsavgift på en gång, kom ihåg att som löneuppgift mata in bruttolönen sammanlagt för månaderna du betalar och välja motsvarande tidsperiod i kalendern. Då ger räknaren dig rätt summa.

Betalning av medlemsavgift i mobilapplikationen är tillfälligt ur bruk (fi.)  från den 30 december 2023. Vi informerar genast då det igen är möjligt att betala medlemsavgiften i mobilapplikationen.

Kuvassa on kysymysmerkki sinisen pallon sisällä.
När blirman befriad från medlemsavgift?
Kuvassa on kysymysmerkki sinisen pallon sisällä.

Du behöver inte betala medlemsavgift då du inte har löneinkomst.  Du är berättigad till medlemsavgiftsbefrielse om du

• är sjukledig (oavlönad tid)
  • är moderskaps-, faderskaps- eller föräldraledig (oavlönad tid)
  • är adoptions- eller vårdledig
  • gör värnplikt, civiltjänst eller frivillig värnplikt för kvinnor
  • studerar på heltid (ingen lön)
  • är arbetslös (du får arbetsmarknadsstöd från Fpa)
  • har annan orsak i enlighet med lagen om utkomstskydd för arbetslösa.