Fackförbundets tjänster

Liittoon.fi

Som medlem i ett fackförbund får du ut mer av arbetslivet.

Fackförbunden finns till för att arbetstagarna kan koncentrera sig på det väsentliga – arbetet och livet. Pros omfattande tjänster är tillgängliga för alla medlemmar.

Pro värnar om dina rättigheter och hjälper dig att lyckas i din karriär.

Kollektivavtal

Fackförbundens viktigaste uppgift är att värna om ett jämlikt och rättvist arbetsliv. Fackförbunden har förhandlingskraft och ser till att dina rättigheter förverkligas på arbetsplatsen. Ju fler som hör till ett fackförbund, desto starkare är arbetstagarnas ställning på arbetsmarknaden.

Fackförbunden förhandlar med arbetsgivarna om bland annat anställningsvillkor. Fackförbunden har tillsammans en möjlighet att vara med och påverka löner, tillägg, semestrar och arbetstider i olika branscher. När du hör till ett fackförbund kan du lämna över en del av dina bekymmer till fackförbundets experter.

Svåra situationer på arbetet

Funderar du ibland om ditt arbetsavtal har gjorts upp korrekt eller om du är tvungen att arbeta övertid? Ibland ställs vi inför svåra situationer på arbetet och då är det bra att få hjälp. Utöver arbetsplatsens förtroendepersoner har du tillgång till Pros kompetenta personal. Våra experter och jurister ser till att dina anställningsvillkor är rättvisa och avtalsenliga.

Pros experter ger råd och förhandlar med arbetsgivaren vid konflikter på arbetsplatsen och försvarar i sista hand dig i domstol. Rättshjälpen är avgiftsfri och riskfri under vissa villkor. Rättshjälp finns även att tillgå i rättsliga frågor som rör privatlivet och för företagare. Läs mer om villkoren på proliitto.fi.

Karriärutveckling

Vi upphör aldrig att lära oss nya saker och det är viktigt att upprätthålla den egna yrkeskunskapen. Pros medlemmar lämnas inte ensamma när det gäller att utveckla den egna kompetensen, utan medlemmarna har tillgång till intressanta utbildningar inom den egna branschen och många olika evenemang. Som Pro-medlem kan du till exempel avlägga en utbildning till förtroendeperson, du får goda tips inför arbetssökning och råd om att orka jobba. Pro erbjuder även alla medlemmar karriärträning via UP Partners. Med Pros hjälp får du kamratstöd i dina karriärfunderingar av andra Pro-medlemmar via förbundets egna kanaler.

Ekonomisk trygghet

Som medlem i Pro tillhör du Arbetslöshetskassan Pro och får inkomstrelaterat utkomstskydd om villkoren uppfylls. Kassan säkrar din utkomst vid arbetslöshet, alterneringsledighet och sysselsättningsfrämjande tjänster. Den vägleder, ger också råd och information om olika förmåner och hur man ansöker om dem. Som medlem betjänas du av erfarna experter som känner till sektorns särdrag och hjälper dig med alla frågor som rör arbetslöshetsskydd. Undersökningar visar att handläggningstiderna hos Arbetslöshetskassan Pro är bland de snabbaste i Finland. Så du är trygg om du blir arbetslös.

Försäkringarna i skick

Som medlem i Pro är du försäkrad med en resenär- och fritidsolycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller i hela världen och omfattar barn och barnbarn under 20 år som följer med på resan.

Utöver resenär- och olycksfallsförsäkringen får du betydande rabatter även på andra viktiga försäkringar.

Studentmedlemmar i Pro får en förlängd giltighetstid för resenärförsäkringen till följd av arbetspraktik.

Välbefinnande och semester

Förutom att Pro ser till att allt löper smidigt i din karriär tillhandahåller fackförbundet även många förmåner för fritidsaktiviteter. Vi erbjuder många förmåner som kan användas till exempel för att främja välbefinnandet eller för upplevelser och shopping. Som Pro-medlem får du till exempel rabatt på vissa gym, nöjesparker eller butiker. Läs mer om förmånerna på proliitto.fi.

Liittoon.fi
€ / mån

Vi värnar om dina rättigheter och hjälper dig att nå framgång i din karriär. Medlemskapet i Fackförbundet Pro och i arbetslöshetskassan kostar dig 99 euro per år då du ansluter dig under år 2024. Medlemsavgiften betalas själv och den går inte att koppla till arbetsgivarens inkassering. Förmånen gäller nya medlemmar som är under 36 år. Som medlem i kassan är din ekonomi tryggad också om du blir arbetslös och medlemskap i facket ger dig trygghet i arbetslivet, både då det går bra och då det går sämre. Bekanta dig med kampanjens regler.