Pron kevät on hyvinvointia täynnä

Nainen joogaa
​​​​​​​Tule mukaan jäsenille tarkoitettuihin webinaareihin ja taukotuokioihin, joissa paneudutaan hyvinvointiin vaihtuvien kuukausiteemojen avulla.

Pron kevät on hyvinvointia täynnä

Julkaistu 30.01.2023 klo 08:00
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Kolme kuukautta, kolme teemaa. Pro tarjoaa jäsenilleen hyvinvointikevään, joka antaa lisää virtaa työhön ja vinkkejä terveellisempään elämäntapaan.

– Joka kuukauden aluksi järjestetään puolen tunnin webinaari, jota seuraavat viikoittaiset taukotuokiot teemaan liittyen, tapahtumat tuottavan Virkisterin kehitysjohtaja Kati Boijer-Spoof Heikinheimo kertoo.

Helmikuussa keskitytään tapojen muuttamisen psykologiaan. Webinaarissa pohditaan käyttäytymistieteen ja aivotutkimuksen pohjalta, miksi sekä uusien tapojen juurruttaminen että pinttyneistä tavoista eroon pääseminen on vaikeaa.

Seuraavalla viikolla järjestetään 15 minuutin liikkuva tauko, jonka aikana annetaan ideoita arkeen ujutettaviksi liikuntahetkiksi. Kolmannella viikolla vuorossa on tiedollinen vinkkitauko, jossa puhutaan uusien tottumusten omaksumisen esteistä. Neljäs, palauttava tauko, tarjoaa mallin hermostoa tasapainottavasta rutiinista.

Eroon krempoista

– Maaliskuun aiheena on Virkeämpi työpäivä. Työfysioterapeutti, työhyvinvointivalmentaja Riikka Ilmivalta kertoo miksi aivotyöläisen kannattaa lisätä päiviinsä pientäkin fyysistä aktiivisuutta ja millaisilla toimenpiteillä saa hyvän vasteen aikaiseksi, Boijer-Spoof Heikinheimo sanoo.

Huhtikuussa vuorossa ovat fiksut ravintovalinnat. Teemaa tukevat myös viikoittaiset taukotuokiot, joissa laitetaan vuoroin aineenvaihduntaa, vuoroin palautumista käyntiin. Boijer-Spoof Heikinheimon mukaan painonhallinnan ja ruoansulatuselimistön toiminnan kannalta tärkeää ei ole vain liikunta, vaan myös hermoston rauhoittaminen.

– Ruoansulatus toimii normaalisti, kun olemme lepotilassa. Jos olemme jatkuvasti ylivirittyneitä, se johtaa helposti vatsavaivoihin, kuten ärtyneen suolen oireyhtymään.

Panostus hyvinvointiin kannattaa

Boijer-Spoof Heikinheimo kertoo olevansa ravitsemus- ja liikuntalääketieteeseen erikoistunut auktorisoitu personal trainer. Hän työskenteli aiemmin pörssiyhtiössä asiantuntija- ja johtotehtävissä ja ehti olla itse kymmenen vuotta Virkisterin asiakkaana ennen uudelleenkouluttautumista ja uranvaihdosta.

Ilmivalta ja Boijer-Spoof Heikinheimo ovat kirjoittaneet yhdessä aiemmin tänä vuonna ilmestyneen Etätyön hyvinvointioppaan. Boijer-Spoof Heikinheimon mukaan hyvinvointi kannattaa ottaa vakavasti, sillä tutkimusten mukaan se heijastuu vahvasti työkykyyn ja sitä kautta organisaatioiden menestymiseen.

– Hyvinvoinnin haasteena on, että nykyisessä etä- ja hybridityössä itsensä johtamisesta on tullut valtava kokonaisuus. Työntekijän on huolehdittava sekä oman työnsä suunnittelusta ja aikatauluttamisesta että palautumisesta ja itsensä kehittämisestä.

Vaikka viikoittaiset vinkit on tarkoitettu yksilön avuksi, ei koko työhyvinvointia voi siis jättää työntekijän vastuulle.

– Toivomme, että teemat herättäisivät keskustelua työyhteisössä, ja siellä mietittäisiin, miten hyvinvointia voisi yhdessä edistää organisaationa.

Vartti viikossa riittää

Boijer-Spoof Heikinheimo iloitsee pääsevänsä viikoittaisten tapahtumien avulla mukaan prolaisten työarkeen.

– Vaikka olisi maailman paras luento tai työpaja, usein ihminen jatkaa sen jälkeen arkea samoin kuin ennenkin. Nyt pääsemme toteuttamaan kokonaisuuden, jossa joka viikko tapahtuu jotain, Boijer-Spoof Heikinheimo sanoo.

Tarkoituksena on tarjota matalan kynnyksen helposti lähestyttävää toimintaa hyvinvoinnin tueksi.

– Jokaisella on todennäköisesti vartti viikossa tai puoli tuntia kuukaudessa aikaa tulla mukaan ja poimia sieltä edes yksi asia.

Tapahtumien tallenteet ovat katseltavissa myös myöhemmin. Boijer-Spoof Heikinheimo toivoo mahdollisimman monen kuitenkin merkitsevän yhteiset hetket työkalenteriinsa ja tulevan linjoille suoraan lähetykseen.