Hoppa till huvudinnehållet

Lockout

En lockout är en stridsåtgärd som genomförs av arbetsgivarna. En lockout innebär att arbetsgivarförbundet förbjuder arbete i vissa av sina medlemsföretag.

Under en lockout hindrar arbetsgivaren arbetstagarna från att komma till jobbet, avbryter deras lönebetalningar och förklarar arbetsplatsen stängd, så att personalen inte kan utföra arbete som omfattas av lockouten.

En lockout som verkställs av arbetsgivaren är en stridsåtgärd på samma sätt som en arbetstagarstrejk, när det inte finns något gällande kollektivavtal inom branschen och branschen med andra ord befinner sig i ett så kallat avtalslöst läge. Motparten och riksmedlaren ska underrättas om en lockout två veckor innan lockouten verkställs.

En lockout kan exempelvis användas på viss tid eller under enstaka så kallade punktdagar. Lockout kan också gälla endast medlemmar av ett visst fackförbund. En lockout kan utlysas av ett enskilt företag eller av samtliga medlemsföretag i ett arbetsgivarförbund.