Hoppa till huvudinnehållet

Bli medlem i Pro

Fackförbundet Pro utgör en kollektiv styrka i arbetslivet. Oberoende om det handlar om att inverka på din utkomst med kollektivavtal eller om olika frågor som uppstår under karriären är Fackförbundet Pro ditt stöd i arbetslivets virvlar, så att ingen blir ensam i arbetslivet.

Vår erfarenhet vid förhandlingsborden sträcker sig över hundra år bakåt i tiden. År 2011 blev många till ett: det nya och mer mångsidiga Fackförbundet Pro.
Liityt Ammattiliitto Pron jäseneksi täyttämällä liittymislomakkeen

Hur du ansluter dig

Du blir medlem i Fackförbundet Pro genom att fylla i anslutningsblanketten. I medlemskapet ingår inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd från Arbetslöshetskassan Pro. Du är berättigad till arbetslöshetsskydd då du fyllt 18 år.

Du kan också ansluta dig under din familjeledighet.

Då du ansluter dig till Pro, ansluter du dig samtidigt till en förening. Föreningarna ingår i Pros nätverk utgående från arbetsgivare och bostadsort. I dem gör man påverkansarbete lokalt och de erbjuder medlemmarna intressanta möjligheter att nätverka och utvecklas.

Se här ofta ställda frågor (på finska) om att bli medlem i Pro.

Fyll i och sänd anslutningsblanketten
Du får ett välkomstbrev till din e-post som bekräftelse på anslutningen
Du får information om ditt medlemskap till din e-post
Du kan genast börja använda dina medlemsförmåner

Priset för medlemskapet i Pro är 1,25% av lönen (max. 49€/månad)

I Pros medlemsavgift ingår arbetslöshetskassa och alla Pros tjänster.

Du kan avtala med din arbetsgivare om inkassering av medlemsavgiften direkt från din lön eller så kan du betala den själv med användande av fakturans referens. Det går också behändigt att betala den med e-faktura eller via vår sajt Proplus.

Medlemskap i Pro för under 36-åringar 99 €/år

Under 36-åringar får nu medlemskap i Fackförbundet Pro och arbetslöshetskassan för 99 €/år, då anslutningen sker under år 2024. Pros medlemsavgift är alltså bara 8,25 euro i månaden.

I avgiften ingår arbetslöshetskassa och alla Pros tjänster.

Studerandemedlemskapet är gratis i Pro

Pros studerandemedlemskap inkluderar arbetslöshetskassa och alla Pros tjänster. Du betalar medlemsavgift först då du övergår till arbetslivet. Studerandemedlemskapet har en åldersgräns på 16 år. Som medlem kan du intjäna arbetsvillkor för inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd då du arbetar under studietiden.

9 skäl att bli medlem

Pro påverkar arbetslivslagstiftningen

Pro påverkar där beslut fattas, internationellt, i EU och i Finland. Vi bedriver arbetslivsforskning, publicerar och gör omfattande påverkansarbete. Du ser våra ställningstaganden i medier och sociala medier.

Pros erfarna experter förhandlar ditt kollektivavtal för dig. Vi koncentrerar hela vår kollektiva styrka för att garantera bättre anställningsvillkor och löneutveckling för våra medlemmar. I Pro är du med och påverkar i nästan alla branscher i det finländska samhället.

Pro är ditt stöd i arbetet och som förbund

Din närmaste Pro-kontakt är förtroendemannen eller arbetarskyddsfullmäktigen på din arbetsplats. Då du funderar på något gällande dina anställningsvillkor eller anställningsförhållande, når du behändigt övriga experter i Pro på nätet, genom att ringa eller per e-post. Vi säkerställer att arbete utförs rejält och i enlighet med avtal.

Många Pro-medlemmar omfattas av lokalt avtalade företagsspecifika kollektivavtal. I företagsspecifika förhandlingar accentueras förtroendemannens betydelse. Förtroendemannen är vår grupps ögon och öron på plats och ställe. Han eller hon lyssnar, kommunicerar, förhandlar och står upp för dig.

Pros förtroendeman kommer med dig eller handlar för dig även i tuffa situationer på arbetsplatsen. Du behöver inte sitta ensam vid förhandlingsbordet.

Vi hjälper då du drabbas av arbetslöshet

Som Pro-medlem hör du till Arbetslöshetskassan Pro och får inkomstrelaterat arbetslöshetsstöd då villkoren för det i övrigt uppfylls. Arbetslöshetskassan Pros behandlingstider är bevisligen bland de snabbaste i Finland. Du är alltså tryggad som Pro-medlem.

Pros juridiska stöd hjälper

Vi arbetar outtröttligt för att stödja våra medlemmar, både på jobbet och i de svåra situationer som uppstår i det egna livet. Pros jurister står på din sida. De finns på telefon när det händer i ditt liv och du behöver stöd, goda råd eller noggranna anvisningar.

Våra jurister ger råd och förhandlar, bilägger tvister och försvarar dig i sista hand även i rätten. Pros rättshjälp är gratis och ekonomiskt riskfri för dig.

Utvecklas som proffs

Du får konkreta råd av en personlig karriärcoach. Du har framgång, kan föra fram din kompetens och är beredd även på överraskande förändringar. Då du identifierar din kompetens övertygar du lättare även andra.

Semestra förmånligare

Som medlem i Pro kan du boka semestrar till förmånligt medlemspris såväl med inkvartering på hotell som i semesterlägenhet. Det finns destinationer i Finland, Sverige och Spanien, från Saariselkä till Calahonda.

Täckande försäkringsförmåner

Resenärförsäkringen och olycksfallsförsäkringen för fritiden, vilka ingår i medlemskapet, är i kraft överallt i världen. Resenärförsäkringen täcker även dina under 20-åriga barn som reser med.

Stöd och förmåner för välbefinnandet

Vi vill att du mår bra, att ditt liv är i balans och du är lycklig. Därför kan du som medlem gratis diskutera med sakkunniga i välbefinnande. Vi erbjuder också inspirerande webbinarier med välbefinnande som tema samt prisvärda förmåner till välbefinnandetjänster.

Övriga förmåner för fritiden

Som medlem kan du njuta av varierande förmåner för fritiden. Det finns alla möjliga förmåner, till exempel för välbefinnande, restaurangbesök och upplevelser.

Tuotamme laadukasta ja luotettavaa tutkimustietoa kaikista työelämän keskeisistä osa-alueista.

Medlemskap i fackförbund eller bara arbetslöshetskassa?

Som fackmedlem får du fler tjänster än som medlem i endast arbetslöshetskassa.