Hoppa till huvudinnehållet

Så här betalar du själv din medlemsavgift

Om arbetsgivaren inte inkasserar medlemsavgift direkt från lönen, kan du behändigt betala medlemsavgiften med eFaktura eller via Proplus. För att betala behöver du referensnummer och uppgift om summan som ska betalas. Du kan lätt räkna ut summan med medlemsavgiftsräknaren.

Under 36-åringar som blivit medlemmar efter 1.1.2023 betalar själva årsmedlemsavgiften på 99 euro. Den kan inte föras till arbetsgivarinkassering.
Logga in till nätbanken
Sök Fackförbundet Pro bland eFakturornas avsändare
Ge din personbeteckning som identifikationsupgift.
Betala din medlemsavgift
Voit maksaa jäsenmaksusi myös Proplussassa.

Du kan betala din medlemsavgift i Proplus

Du kan också betala medlemsavgiften i Proplus. Logga in till Proplus-tjänsten och klicka där på dina medlemsuppgifter ("Jäsentietoni"). Skrolla neråt på sidan till "Jäsenmaksulaskuri". Mata in din bruttolön i fältet, det vill säga din lön före skatt, och välj i kalendern den tidsperiod för vilken du vill betala medlemsavgift. Gå sen till att betala medlemsavgiften.

Om du betalar flera månaders medlemsavgift på en gång, kom ihåg att som löneuppgift mata in bruttolönen sammanlagt för månaderna du betalar och välja motsvarande tidsperiod i kalendern. Då ger räknaren dig rätt summa.

Jäsenmaksua ei tarvitse maksaa ajalta, jolta et saa palkkaa etkä työttömyyskassan maksamaa veronalaista etuutta.

När blir man befriad från medlemsavgift?

Du behöver inte betala medlemsavgift då du inte har löneinkomst.  Du är berättigad till medlemsavgiftsbefrielse om du

• är sjukledig (oavlönad tid)
  • är moderskaps-, faderskaps- eller föräldraledig (oavlönad tid)
  • är adoptions- eller vårdledig
  • gör värnplikt, civiltjänst eller frivillig värnplikt för kvinnor
  • studerar på heltid (ingen lön)
  • är arbetslös (du får arbetsmarknadsstöd från Fpa)
  • har annan orsak i enlighet med lagen om utkomstskydd för arbetslösa.

Så här lätt betalar du din medlemsavgift (på finska)

Om arbetsgivaren inte drar medlemsavgiften direkt från lönen, kan du betala medlemsavgiften behändigt med eFaktura eller via Proplus.