Hoppa till huvudinnehållet

Arbetar du i kommunbranschen i tillämpningsområdet för Jytys avtal? Strejken gäller också dig

Kunta-alalla on alkanut lakko.
Fackförbundet Jyty har inlett en strejk i kommunbranschen. Pro-medlemmar som arbetar i kommunbranschen inom tillämpningsområdet för Jytys avtal deltar också i strejken och Pro betalar strejkbidrag till dem.

Publicerad 05.05.2022 kl. 13:37
Nyheter

I förrgår började det en omfattande strejk i kommunbranschen. Strejken som Fackförbundet Jyty utlyst gäller Jytys medlemmarr som arbetar i tillämpningsområdena för alla kommunbranschens avtal (AKTA, HS, UKTA, TIM-AKA, LÄKTA, TS) samt AVAINTES-avtalet och SEURETES-avtalet. Pro-medlemmar som arbetar i de här avtalsbranscherna deltar också i strejken och Pro betalar till dem ett skattepliktigt strejkbidrag på 160 euro för varje dag i strejk. Om förfarandet har avtalats med Jyty.

Strejken började tisdag 3.5.2022 klockan 00.01 och omfattar alla arbetsskift som börjar därefter. Strejken slutar måndag 9.5.2022 klockan 23.59. Strejken berör flera städer. En täckande lista om strejkens omfattning kan läsas på Jytys webbplats.

Ytterligare uppgifter om strejkbelagda arbetsplatser och orsaker till strejken finns på Fackförbundet Jytys webbplats.