Hoppa till huvudinnehållet

Utbildningen för arbetshälsokortet förbättrar orken att jobba

Arbetshälsokortet är Fackförbundet Pros svar på att förbättra orken att jobba och förlänga karriären. Den en dag långa utbildningen inspirerar och vägleder arbetsgemenskaper att utveckla sina arbetsplatser tillsammans. Kursdagen består av tre delar och ett slutprov. Våra utbildare har utbildats av Arbetarskyddscentralen och vi använder deras utbildningsmaterial.
Mutsi tarkoitettu erityisesti tueksi muutosten suunnittelijoille:

Behärskar du grunderna i arbetshälsa?

Arbetshälsokortet är ett bra sätt att visa att innehavaren har grundläggande kunskap om arbetshälsa. På arbetsplatsen kan han eller hon stöda sitt eget och arbetsgemenskapens välbefinnande.  Arbetarskyddscentralen (TTK) har inlett eb utbildning år 2011, där man kan avlägga kortet som Pro utvecklat.

Kursdagen består av tre delar och slutrepetition.

Vad består välbefinnandet av?

• Utveckling, roller och ansvar
  • Regelgrund
  • Produktivitet och arbetshälsa

Arbetshälsa genom ledarskap

• Chefsarbete och arbetshälsa
  • Att leda sig själv
  • Yrkeskunskap och kompetens
  • Främjande av arbetsförmågan

Fungerande arbetsgemenskap

• Samarbete och bra arbetsbeteende
  • Störningar och verksamhetsmodell vid störningar
  • Utveckling av atmosfären och arbetsgemenskapsfärdigheter

Arbetshälsokortsutbildningen är lämplig för hela personalen. Speciellt chefer, arbetarskyddsfullmäktige och förtroendemän får behövlig information och stöd av utbildningen för att utveckla arbetshälsan.

Arbetshälsokortsutbildningen tar sju timmar och den kan delas i två delar. För att få arbetshälsokort förutsätts deltagande i hela utbildningen och i repetitionen i slutet av kursdagen.

För arbetshälsokortsutbildningen faktureras endast material- och kortkostnaderna, vilka är 22 € per person. I priset ingår utbildarens arbetsinsats och resor, förhandsuppgift, utbildningsmaterial, repetition och arbetshälskortet.

Nainen istuu koneen ääressä.

Utbildning på webben eller som närutbildning

Webbutbildningen är ett 2 x 3,5 timmar långt interaktivt webbinarium med en repetition i slutet. Utbildningspublikationerna postas till deltagarna före webbinariet.

Beställ utbildningen till din egen arbetsplats!

Utbildningen kan fås även på svenska. Ytterligare information om utbildningen ger Fackförbundet Pros expert i arbetsmiljö- och jämställdhetsärenden Tanja Lehtoranta.