Hoppa till huvudinnehållet

Bekanta dig i valkompassen med kandidaterna i representantskapsvalet

Vaalikoneesta löydät ehdokkaiden esittelyt
TextJenni Meronen | Översättning Susanne Paetau
Vaalikoneesta löydät ehdokkaiden esittelyt
Valkompassen är öppen i Proplus-tjänsten till slutet av röstningstiden. I kompassen finns aktuella teman från arbetsmarknadsvåren, allt från lokalt avtalande till social trygghet.

Pros representantskapsval, som går av stapeln i augusti–september, närmar sig och man kan nu bekanta sig med kandidaterna i valkompassen som öppnats den 3 juni. Valkompassen finns i Proplus-tjänsten för medlemmarna, dit inloggning sker med eget medlemsnummer.

– I valkompassen har det ställts frågor till kandidaterna och de har kunnat ange hur mycket de håller med om varje påstående. Då väljaren svarar på samma frågor, föreslås de lämpligaste kandidaterna för honom eller henne, berättar Pros organisationschef Pasi Nieminen.

Valkompassens 14 påståenden behandlar ett brett spektrum av frågor i anslutning till Pros verksamhet. Det finns många aktuella frågor, såsom de planerade ändringarna i lokalt avtalande och huruvida Pro borde arbeta inte bara för sina medlemmars utkomst och inkomstutveckling utan också för nivån på den allmänna sociala tryggheten.

I valkompassen har kandidaterna fått berätta sin åsikt om huruvida Pro borde utvidgas till nya branscher eller koncentrera sig på nuvarande medlemmars intressebevakning. I frågorna tas dessutom ställning till Pros roll angående grön omställning, internationellt samarbete och jämställdhetsarbete.

Representantskapet med hundra ledamöter är Pros högsta beslutande organ, som bland annat bestämmer om förbundets riktlinjer och medlemsavgift. Därför frågas det också av kandidaterna om inställningen till medlemsavgiftstak.

Dryg månad tid att rösta

I samband med valkompassen finns en presentation som varje kandidat själv fyllt i, där de utöver grunduppgifter fritt fått berätta om sig själva.

– De kan till exempel berätta varför de kandiderar, vad de arbetar med och hurdana förtroendeuppdrag de har, säger Nieminen.

Röstberättigade i representantskapsvalet är Pros personmedlemmar som är i arbetslivet eller står till arbetsmarknadens förfogande eller är tillfälligt borta från arbetsmarknaden och som är antecknade i medlemsregistret 2.8.2024. Till alla röstberättigade sänds röstningsmaterial och kandidatlista för den egna valkretsen. Röstningen sker elektroniskt under tiden 12.8–19.9.2024.

Det finns fem nationella valkretsar i representantskapsvalet: Industri, Service, Finans och Ict/kommunikation samt Offentliga sektorn. I valet kan man rösta på en kandidat i den egna valkretsen, det vill säga sektorn. För att trygga den regionala representativiteten väljs kandidaterna till representantskapet regionvis till kvoterade platser.

– Genom att rösta kan du påverka, uppmuntrar Nieminen.

Valkompassen är öppen till den 19 september klockan 16, då röstningen upphör.