Otaliga sommarjobbare börjar snart sitt värv och då man börjar ett nytt arbete är en omsorgsfull introduktion mycket viktig. Redan arbetarskyddslagen förpliktar arbetsgivaren att ge arbetstagarna introduktion i arbetet och arbetsförhållandena samt i rätt användning av arbetsredskap och trygga arbetssätt.
– Arbetsgivaren bör beakta arbetstagarens nuvarande yrkeskunskap och arbetserfarenhet, om sådan finns, samt andra personliga förutsättningar. Speciellt unga behöver mer handledning, berättar Pros arbetsmiljö- och jämställdhetsexpert Tanja Luukkanen.
Det borde alltid reserveras tillräckligt tid för introduktion. Det är på arbetsgivarens ansvar att försäkra sig om att arbetstagaren förstått och tillägnat sig det som behandlats i introduktionen.
– Arbetsgivarens ansvar slutar inte då introduktionen avklarats utan fortgår ännu om något händer. Det är alltid chefens ansvar att försäkra sig om inlärning och kunnande, fastän någon annan i praktiken skulle sköta introduktionen, påminner Luukkanen.
– Det är bra att genast ingripa i eventuella missförhållanden, så att felaktiga verksamhetsmodeller inte uppstår, säger Pros ansvariga branschombudsman för byggbranschen Jyrki Suihkonen.
Många slags arbetsplatser och situationer
Speciellt på arbetsplatserna i industrin och byggbranschen finns det många farosituationer, såsom rörliga delar, bett som skär och olika slags kemikalier, vilka man inte skulle få använda utan erforderligt skydd. Många industriföretag och alla byggarbetsplatser kräver arbetssäkerhetskort av sina anställda, som man får genom att gå en endagskurs och avlägga ett skriftligt prov.
– Det allra viktigaste är ändå introduktion i arbetsplatsspecifika faror, som sker på den egentliga arbetsplatsen. Det får man under inga villkor försumma, poängterar Suihkonen.
Introduktion är viktigt även i fysiskt lätta arbeten, för också mental belastning kan vara mycket skadligt. Vid till exempel utmattningsfall kan man märka att belastningen berott på att kompetensen inte räckt till.
– Även i intellektuellt arbete ska man komma ihåg att hålla pauser och det hör inte till att snegla på e-posten eller svara på arbetssamtal på fritiden. Arbetstagarna borde introduceras till trygga och hälsosamma arbetssätt i alla branscher, men i fysiskt lättare arbete glöms det lättare bort, vet Luukkanen.
Skriftlig introduktionsplan
Det är bra att ha en skriftlig plan som stöd för introduktionen, med vilken man följer med hur introduktionen framskrider. Då har man redan i förväg planerat vem som ansvarar för vilken del, för speciellt på stora arbetsplatser är det vanligen så att det inte är en person som sköter allt.
– Man kan kryssa för de punkter i introduktionsplanen som utförts och till sist skriva namnen under. På så sätt kan även chefen lite grann skydda sin egen rygg, då introduktionen dokumenterats på behörigt sätt, säger Luukkanen.
Man kan redan i förväg sända ett informationspaket till ny arbetstagare eller om det är flera sommarjobbare på kommande, kan det vara motiverat med ett möte på förhand. Suihkonen påminner att uppmärksamhet borde fästas vid vad man förväntar sig av den nya arbetstagaren.
– Vi som varit länge på samma jobb antar lätt att andra förstår saker på samma sätt som vi gör. Det skulle vara viktigt att sätta sig in i nykomlingens situation: förstår sommarjobbaren till exempel slangen på arbetsplatsen?
Värdefull respons och ny synvinkel
Sommarjobbet är många ungas första kontakt med arbetslivet, så det har en stor betydelse – bra erfarenheter kan bära genom hela yrkeslivet, och tvärtom. En bra skött introduktion motiverar och inverkar på skapandet av en positiv arbetsgivarbild.
Det är viktigt att genast från den första dagen ta med den nya arbetstagaren i arbetsgemenskapen. Sommarjobbaren ser på saker med nya ögon, så han eller hon kan ge tips och tankar som man på arbetsplatsen inte ens kommit att tänka på, eftersom man är så van vid vissa sätt att fungera. Då sommarjobbet tar slut lönar det sig att ha en slutdiskussion.
– Arbetstagaren upplever att han eller hon uppskattas och blir hörd då intresse visas för hans eller hennes åsikter och erfarenheter. Arbetsgivaren får samtidigt värdefull respons om vad som gått bra och vad man i fortsättningen kunde göra bättre, säger Luukkanen.
För företagets del skapar man även kultur för framtiden då man tar emot och handleder sommarjobbare.
– Många av årets sommarjobbare kan senare bli fast anställda i företaget. Då man till exempel talar om yrkeshögskolestuderande, så skapar man i sommarjobb modell för den arbetssäkerhetskultur som de mycket väl kan introducera för andra i framtiden, avslutar Suihkonen.
Avgiftsfria Sommarjobbarinfon hjälper
Den avgiftsfria Sommarjobbarinfon erbjuder igen information och hjälp åt sommarjobbare. Infon är öppen från början av maj till slutet av augusti på adressen kesaduunari.fi. Därifrån får man hjälp och handledning i frågor och problem i anslutning till sommarjobb, per telefon och i WhatsApp.
På Sommarjobbarinfons webbplats hittar du därtill råd och anvisningar under rubrikerna Checklista samt Frågor och svar. Vid problemsituationer kan du också kontakta äldre arbetskamrater, arbetsplatsens förtroendeman eller -ombud eller fackförbundet i din bransch. Man får alltså lätt hjälp, så tveka inte att kontakta Sommarjobbarinfon!
Sommarjobbarinfon erbjuds av centralorganisationerna FFC, Akava och STTK, vilka företräder de finländska fackförbunden.