Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro börjar som eget förbund för proffsen i fastighetsförmedlingsbranschen

kiinteistövälittäjät
Pro har grundat en egen förening för fastighetsförmedlarna: Suomen kiinteistönvälitysalan Ammattilaiset Pro ry. Pros mål är att skapa gemensamma spelregler för fastighetsförmedlingsbranschen och möjligheter för de sakkunniga att lyckas i sitt arbete.

Aloite kiinteistönvälitysalan yhdistyksen perustamiseksi on tullut kiinteistönvälittäjiltä. Joukko alan työntekijöitä on ollut yhteydessä Prohon kevään 2024 aikana ja esittänyt toiveensa alan järjestäytymiselle.

Initiativet till att grunda en förening för fastighetsförmedlarna har kommit av dem. En grupp arbetstagare i branschen var i kontakt med Pro under våren 2024 och förde fram önskemål om organisering i branschen.

Det har funnits väldigt lite reglering och rättesnören i fastighetsförmedlingsbranschen för att ingå anställningsförhållanden. Det finns många yrkesbeteckningar och de som erbjuder arbete har varierande praxis för till exempel arbetsavtal och uppdrag. Vi vill stärka branschen såväl ur de sakkunnigas synvinkel som ur deras som erbjuder arbete.

Vår målsättning är också att utveckla branschen som helhet. Vi identifierar osäkerheten som branschens varierande praxis orsakat och dessas inverkan på hur branschen lockar nya fastighetsförmedlare. Det här stöds av högsta förvaltningsdomstolens beslut från år 2022 (HFD:2022:33), enligt vilken förmedlarna i förmedlingsrörelsen bör vara i anställningsförhållande till förmedlingsrörelsen. Vi vill hjälpa att skapa gemensamma spelregler för branschen.

I fastighetsförmedlingsbranschen finns ungefär 6 000 potentiella arbetstagare som inte är fackanslutna. Vårt mål är att öka föreningens medlemsantal, men vi eftersträvar också trygghet i arbetsförhållandena för de sakkunniga. Vi vill aktivt påverka arbetslivets lagstiftning till förmån för våra medlemmar och främja deras välbefinnande med våra många medlemsförmåner.

Vi är ett kraftlag på 120 000 personer – ett av de största förbunden i Finland. Vi har omfattande kunskap från många branscher och vi förhandlar kollektivavtalen i fastighetsservicebranschen, byggbranschen, byggindustrin och i husteknikbranschen. Proffsen i fastighetsförmedlingsbranschen är alltså rätt steg att ta som följande.

Våra samarbetspartners är bland annat Kiinteistötyönantajat, Byggnadsindustrin, Byggproduktindustrin och PALTA. Vi vill sköta organiseringen av och utvecklingsarbetet för den här nya branschen i konstruktivt samarbete med påverkarna i fastighetsförmedlingsbranschen.

Under hösten 2024 besöker vi följande städer för att berätta om föreningens verksamhet och våra mål.

• Helsingfors 8.10.2024 och 10.10.2024

• Esbo 15.10.2024

• Vanda 17.10.2024

• Tammerfors 22.10.2024

• Åbo 24.20.2024

• Jyväskylä 30.10.2024

• Uleåborg 6.11.2024

• Vasa 12.11.2024

• Kuopio 19.11.2024

Kaisa Niemelä svarar på frågor om tillställningarna (fö[email protected]).