Hoppa till huvudinnehållet

Pro donerar 120 000 euro till Ukraina och utmanar andra organisationer

Ihminen ojentaa käden toiselle avuksi
Fackförbundet Pro donerar 120 000 euro för att stöda ukrainarna. Donationen delas ut av fyra olika hjälporganisationer. Pro utmanar också andra fackförbund och arbetsgivarorganisationer att stöda Ukraina.

Pro donerar 120 000 euro till Ukraina och utmanar andra organisationer

Publicerad 28.02.2022 kl. 11:56
Nyheter

Fackförbundet Pro donerar 120 000 euro för att stöda ukrainarna. Donationen delas via fyra hjälporganisationer, vilka är Unicef, Finlands Röda Kors, Rädda Barnen rf och Kyrkans Utlandshjälp.

Pro utmanar också andra fackförbund och arbetsgivarorganisationer att stöda Ukraina. Pros donationssumma är 1 euro per medlem.

– Folket i Ukraina behöver nu såväl psykiskt som ekonomiskt stöd av alla länder och organisationer i försvaret mot Rysslands anfall. Det här är Pros sätt att visa stöd till ukrainarna. Vi utmanar samtidigt andra organisationer att delta, säger Pros ordförande Jorma Malinen

Pro har dessutom likt andra fackförbund upphört med Teboils bensinrabatt, som varit en medlemsförmån. Därtill rekommenderar Pro sina medlemsföreningar att vid alla föreningsevenemang undvika att använda service som är i rysk ägo.