Hoppa till huvudinnehållet

Pro stöder arbete för barns och ungas mentala hälsa och möjligheter till en trygg barndom

testi
Pro donerar i år julkortspengarna till två inhemska organisationer som ger mentalvårdstjänster till barn och unga: SOS Barnbyar och Mieli rf. Med sin donation vill Pro stöda de mest sårbara barnens och ungas möjligheter till en trygg barndom.

Publicerad 22.12.2023 kl. 15:30
Text
Pro Nyheter. Bild: SOS Barnbyar

– Pro är oroat för de ungas psykiska välmående. Mentala problem har länge ökat i alla åldersklasser, men speciellt bland unga. För många faller bort från arbetslivet redan innan det riktigt hinner börja. Unga oroar sig för det världspolitiska läget och klimatkrisen. Dessutom ökar regeringen osäkerheten i arbetslivet och försämrar utkomsten, vilket ökar risken för unga att bli utmattade, säger Pros ordförande Jorma Malinen.

Pro påminner att lågavlönade familjer nu drabbas samtidigt av flera olika nedskärningar. Till exempel försvagar nedskärningarna i arbetslöshetsskyddet och slopandet av barnförhöjningen på ett oskäligt sätt människors ekonomi och kommer att öka fattigdom och utsatthet bland barnfamiljer, vilket går i arv från en generation till en annan.

SOS Barnbyars Apuu-chat är en nödtjänst med låg tröskel för ungdomar, där proffs på barnskydd och utbildade frivilliga varje dag svarar då barnen tar kontakt. Mieli rf:s Sekasin-chat hjälper å sin sida unga som till exempel kämpar med depression, ångest eller mobbning.