Hoppa till huvudinnehållet

Regeringen förbigick igen önskningarna som majoriteten av finländarna har

jorma
Pro är besviket på arbetsminister Satonens beslut i onsdags att än en gång förbigå löntagarna och fortsätta förberedelserna för utvidgning av lokalt avtalande utan kompromisser.

Regeringen förbigick igen önskningarna som majoriteten av finländarna har

Publicerad 21.03.2024 kl. 16:31
Nyheter

Beslutet visar att Petteri Orpos regering inte har äkta vilja att lösa arbetsmarknadsknuten, utan är beredd att försvaga arbetstagarnas anställningsvillkor utan att bry sig om priset.

- Regeringen poserar för media och låter förstå att den skulle vilja höra förbundens synpunkter. Så har det i inget skede varit. Satonens teater igår med Företagarna i Finland bevisade igen samma sak, ryter Fackförbundet Pros ordförande Jorma Malinen till.

I till exempel trepartsarbetsgruppen som behandlade utvidgning av lokalt avtalande kom löntagarnas företrädare med flera förslag på sätt med vilka lagen skulle ha tryggat äkta förhandlingar och varit mer balanserad. De här förslagen kom likväl inte med i regeringens utkast till proposition, utan det sändes på remiss i samma form som i regeringsprogrammet.

Med propositionen underlättar man försämrandet av anställningsvillkoren, för regeringens proposition uppmuntrar arbetsgivarna att inte organisera sig i arbetsgivarförbund, vilket i sin tur äventyrar många kollektivavtals allmänt bindande verkan. Som en följd härav blir ett stort antal löntagare utanför kollektivavtalens minimivillkor, vilket möjliggör betalning av betydligt lägre löner, försvagande av lokala avtal samt ökat utnyttjande av grå ekonomi och arbetskraft än med nuvarande kollektivavtal. Situationen försämras av att ingen övervakar oorganiserade företags lokala avtal, till skillnad från avtal mellan organiserade arbetsgivare och arbetstagare.

- Helheten med lokalt avtalande kunde fås att avancera med lösningar man sökte under regeringen Sipiläs tid tillsammans med arbetsmarknadsparterna. Endast Företagarna i Finland motsatte sig det. Håller Företagarna i Finland hela Finland som gisslan? frågar Malinen.

Regeringen föreslår att meningsskiljaktigheter angående tolkningen av lokala avtal på fältet med allmänt bindande avtal behandlas i allmän domstol. Samma skulle gälla lokala avtal som förtroendeombud ingått på det organiserade fältet. Enligt Pro ska arbetstvister om lokala avtal behandlas i arbetsdomstolen och övervakningsresurser för det ska stärkas då regeringen förbigår fackförbundens förtroendemän som avtalsparter. I stället för att förstärka riktas ett omfattande produktivitetsprogram till den offentliga sektorn, med vilket man eftersträvar inbesparingar på hundratals miljoner.

– Förutom att försämra anställningsvillkoren sparar alltså regeringen i övervakningen av dem och det i en situation då enkäten av Maaseudun Tulevaisuus berättar att två tredjedelar av finländarna önskar att regeringen backar från sina reformer. Det här är svårt att förstå, påpekar Malinen.

Nya stridsåtgärder

Som en följd av regeringens beslut har Pro fattat beslut om att fortsätta stridsåtgärderna i nedan bestämda branscher. Därtill konstaterade Pros styrelse på sitt möte att förbundet stöder sina medlemmar vid eventuella rättsprocesser ifall Pro-medlemmar utsätts för plötsligt avbrott i lönebetalningen som följd av EK:s medlemsföretags linjedragning nyligen.

Stridsåtgärderna:

ST1

Strejken omfattar arbetsturer som börjar mellan 25.3.2024 klockan 00.00 och 31.3.2024 klockan 24.00.  Strejken gäller ST1 Oy:s underleveransarbeten för North European Oil Trade Oy (NEOT) i hamnen i Fredrikshamn.

Stuveribranschens tekniska tjänstemän

Tekniska tjänstemännens strejk i stuveribranschen fortsätter 25.3–1.4.2024 direkt efter den föregående strejken. Den föregående lagliga, politiska arbetsnedläggelsen var 11.3–25.3.2024 samtidigt med Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT:s arbetare i stuveribranschen.

Strejken omfattar arbetsturer som börjar mellan måndag 25.3.2024 klockan 06.00 och måndag 1.4.2024 klockan 06.00. Strejken gäller inte dem som jobbar under kollektivavtalet för tjänstemän i stuveribranschen.

Verksamhetsställen som omfattas av arbetsnedläggelsen:

BB Logistigs                                                 Alla verksamhetsställen

Cargo Conection Oy                                 Alla verksamhetsställen

Oy Blomberg Stevedoring Ab             Alla verksamhetsställen

Containersteve Oy Ab                            Alla verksamhetsställen

Euroports Breakbulk Oy                        Alla verksamhetsställen

Euroports Bulk Terminal Oy                 Alla verksamhetsställen

Euroports Containers Oy                       Alla verksamhetsställen

Euroports Hanko Oy                                 Alla verksamhetsställen

Euroports Pietarsaari Oy Ab                Alla verksamhetsställen

Euroports Rauma Oy                               Alla verksamhetsställen

Ferretal Maritime Oy                                Alla verksamhetsställen