Autoalalle syntyi uusi työehtosopimus

Autoalalle syntyi uusi työehtosopimus.
Autoalan toimihenkilöiden uusi työehtosopimus on hyväksytty. Palkat nousevat sopimuskauden alussa 3,6 %.

Autoalalle syntyi uusi työehtosopimus

Julkaistu 24.11.2023 klo 09:33

Ammattiliitto Pro ja Autoalan Keskusliitto ovat hyväksyneet autoalan toimihenkilöiden uuden työehtosopimuksen. Se on voimassa 1.12.2023–31.1.2027.

Palkat nousevat heti sopimuskauden alussa 3,6 %. Vuosien 2025 ja 2026 korotukset toteutetaan teknologiateollisuuden ja kemian toimihenkilösopimusten korotustasojen mukaisesti.

Uutena asiana toimihenkilöiden työehtosopimukseen tulee työnopastuslisä. Sitä maksetaan, kun toimihenkilö antaa työnopastusta ammattikorkeakouluopiskelijalle, joka suorittaa koulutukseen liittyvää työharjoittelua työpaikalla.

– Oli tärkeää saada alalle uusi työehtosopimus nopeasti. Sillä pystytään turvaamaan autoalan ansiokehitystä vastaavasti kuin muillakin aloilla. Samalla pitkä sopimuskausi tuo alalle vakautta selvitä haastavien aikojen yli, sopimusalavastaava Ville Varila toteaa.

Autoalan työehtosopimus koskee noin 3700 toimihenkilöä.