Liukuva työaika

Sininen turkoosi aaltoileva tausta

Liukuva työaika

Liukuva työaika tarkoittaa sitä, että voit sovituissa rajoissa päättää työsi alkamis- ja päättymisajankohdan. Vuorokautinen liukuma, lyhennys tai pidennys, voi olla työaikalain mukaan neljä tuntia.

Liukuvaa työaikaa ei pidä sekoittaa erillisesti sovittavaan ylityöhön. Jos olet jo jonain päivänä tehnyt säännöllisen työajan pituuden töitä ja jäät vielä sen jälkeen työnantajan aloitteesta työhön, kyseessä on ylityön tekeminen. Maksettava korvaus määräytyy tällaisessa tilanteessa ylityösäännösten mukaisesti.

Liukuvassa työajassa viikoittainen säännöllinen työaika saa olla keskimäärin enintään 40 tuntia neljän kuukauden seurantajakson aikana. Seurantajakson päättyessä ylitysten kertymä saa olla enintään 60 tuntia ja alitusten määrä enintään 20 tuntia. Seurantajakson aikana työaikasaldo voi olla 60 tuntia korkeampi, kunhan kertymä laskee jakson päättyessä sallittuun enimmäismäärään. Työaikasaldoja voit vähentää tekemällä lyhyempiä työpäiviä tai pitämällä kokonaisia vapaapäiviä.

Työaikalain puitteissa voit halutessasi jakaa työpäivän kahteen osaan. Voit sopia esimerkiksi siitä, että liukuma on käytössä kello 20:n ja 22:n välisenä aikana eikä vain välittömästi kiinteän työajan päättymisestä lukien. Kiinteä työaika (aika, jolloin työntekijällä on velvollisuus olla töissä) on oltava edelleen yhdenjaksoinen. Jos voimassa olevaan sopimukseen halutaan muutoksia, sovi niistä työnantajasi kanssa.

Enimmäiskertymästä, neljän kuukauden tasoittumisjaksosta ja työaikasaldon ylitysten ja alitusten määrästä voidaan sopia valtakunnallisella työehtosopimuksella.

Sovi ainakin kiinteästä työajasta, eli siitä, mistä mihin kellonaikaan sinun on oltava työpaikalla. Sovi myös liukumarajasta, eli minkä kellonaikojen välillä voit tulla töihin ja sieltä lähteä. Sovi myös liukumien määrästä (plus- ja miinustunnit) ja lepoaikojen sijoittamisesta

Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.