Miten toimia työtapaturman sattuessa
Työtapaturman sattumisesta tulee ilmoittaa omalle työnantajalle työpaikalla sovittujen käytäntöjen mukaisesti. Ilmoitus on tehtävä heti, kun se on olosuhteet huomioiden mahdollista.
Työnantaja ilmoittaa sattuneesta työtapaturmasta omalle vakuutusyhtiölleen. Työnantajan tulee tehdä ilmoitus viipymättä ja viimeistään kymmenen arkipäivän kuluessa tiedon saatuaan.
Vakavasta työtapaturmasta on viipymättä ilmoitettava poliisille ja aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle. Työtapaturma on vakava, jos työntekijä menehtyy tai hänelle aiheutuu pysyvä tai vaikealaatuinen vamma. Ilmoitusvelvollisuus perustuu lakiin työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta. Laki velvoittaa työsuojeluviranomaista tutkimaan kaikki tietoonsa tulleet vakavat työtapaturmat.
Milloin voin jäädä sairauslomalle?
Tapaturma- ja ammattitautivakuutusjärjestelmä
Työnantaja on velvoitettu ottamaan ja maksamaan työntekijöitään varten työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen työtapaturmavakuutuksia tarjoavalta vakuutusyhtiöltä. Työnantajan vakuuttamisvelvollisuus perustuu työtapaturma- ja ammattitautilakiin. Vakuutus on osa työntekijän sosiaaliturvaa.
Työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksesta korvataan työntekijälle työtapaturmasta ja ammattitaudista aiheutuneita kustannuksia ja ansionmenetyksiä. Vakuutus on voimassa työntekopaikalla sekä kodin ja työpaikan välisillä matkoilla.
Tapaturmavakuutuskeskus (TVK) on työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksia tarjoavien vakuutuslaitosten kattojärjestö, joka huolehtii korvausasian käsittelystä ja korvauksen maksamisesta sellaisissa vahinkotapauksissa, joissa työnantajalla ei ole ollut työtapaturmavakuutusta. Tapaturmavakuutuskeskuksen sivuilla on työtapaturmatilastoja, joista voit hakea tietoa mm. alan, tapaturmatyypin, vahingoittumistavan ja vahingoittuneen ruumiinosan perusteella.
Ammattitaudit ja työperäiset sairaudet
Työperäisillä sairauksilla on syy-yhteys työhön eli työssä on sairautta aiheuttava tekijä. Työperäiset sairaudet ovat joko ammattitauteja tai työperäisiä sairauksia, jolloin sairastuminen liittyy työhön, mutta ammattitaudin kriteerit eivät täyty.
Ammattitaudin määritys perustuu lääketieteen ohella lainsäädäntöön ja sopimuksiin. Ammattitaudin aiheuttaja on työhön liittyvä fysikaalinen, kemiallinen tai biologinen tekijä. Yleisimpiä ammattitauteja ovat meluvammat, hengitystieallergiat, ihosairaudet, asbestisairaudet ja yläraajojen rasitusvammat. Luettelo ammattitaudiksi luokitelluista sairauksista ja sairauksien aiheuttajista löytyy valtioneuvoston asetuksen ammattitautiluettelosta.
Työnantajan tulee ehkäistä työperäisten sairauksien syntymistä vaarojen selvittämisellä ja riskien arvioinnilla sekä työn ja työmenetelmien suunnittelulla. Jos ammattitauteja tai muita työperäisiä sairauksia kuitenkin ilmenee, työnantajan on korjattava työolosuhteita, jotta vastaavilta sairastumisilta vältytään jatkossa.
Työsuojelu ja hyvinvointi työssä
Työsuojelutyön tavoitteena on taata turvalliset, terveelliset, viihtyisät ja kehittävät työolot sekä tukea henkilöstön työkykyä. Omaan hyvinvointiin työssä vaikuttaa myös osaaminen ja kokemus työn mielekkyydestä, työn ja yksityiselämän tasapaino sekä työyhteisön toimivuus.