Hoppa till huvudinnehållet

Arbetspensionsbolaget Veritas tänker kraftigt skära ner personalen

Kuvassa on tyhjä toimistokäytävä
Rentav 25 arbetsplatser är i vågskålen i arbetspensionsbolaget Veritas. Bolaget inledde igår omställningsförhandlingar för att minska personalen. Personalrepresentanterna är mycket oroade över hur de anställda ska orka.

Arbetspensionsbolaget Veritas tänker kraftigt skära ner personalen

Publicerad 08.03.2022 kl. 10:49
Nyheter

Arbetspensionsbolaget Veritas planerar kraftiga personalnedskärningar. Rentav 25 personer kan tvingas lämna bolaget då omställningsförhandlingarna slutat. Förhandlingarna omfattar hela personalen utom de i placeringsverksamheten.

Bolaget motiverar minskningarna med effektivering av verksamheten och förbättring av processerna. Personalrepresentanterna är mycket oroade över läget och hur de anställda ska orka. Minskningsmålsättningen är enorm, nästan 15 procent av bolagets anställda. Bolaget fick dessutom förra året rekordmånga nya kunder. Arbetsmängden har ökat, men inte antalet anställda. Tvärtom tänker bolaget minska personalen än mer.

– Ekvationen är ohållbar med tanke på personalen, konstaterar direktör Antti Hakala från Fackförbundet Pro.

Hakala förutsätter äkta omställningsförhandlingar samt omsorgsfullt dryftande av olika alternativ och personalrepresentanternas synpunkter.