Hoppa till huvudinnehållet

Basfakta för flyktingar om det finländska arbetslivet

Irakilainen 26-vuotias Mohamed Safaa (kolmas oikealta) toivoo saavansa turvapaikan ja leipurin tai sokerileipurin töitä.
Var tredje asylsökande blir enligt inrikesministeriets uppskattning i Finland. De behöver kunskap om arbetslivet i Finland.  Det erbjuds av STTK och dess medlemsförbund.

Basfakta för flyktingar om det finländska arbetslivet

Publicerad 13.11.2015 kl. 14:05
Nyheter

– Hur snabbt kan man börja arbeta i Finland, frågar en av de asylsökande i auditoriet i Kyrkslätts mottagningscentral.

För en stund sedan berättade STTK:s ordförande Antti Palola för de asylsökande som samlats i auditoriet, att STTK och dess medlemsförbund kommer att föreläsa om spelreglerna i det finländska arbetslivet för alla sex språkgrupper.

Kunskapstörsten är stor. Männen vill veta hurdan yrkeskunskap det krävs i Finland och när man kan söka tilläggsutbildning.

STTK:s organisationschef Juska Kivioja säger att STTK och dess medlemsförbund gör föreläsningsmaterial tillsammans med mottagningscentralen och Helsingfors vuxeninstitut. Det är meningen att berätta hur kollektivavtal ingås, vad förtroendemannen gör och hur man går tillväga på arbetsplatsen.

Enligt Kivioja skulle det ha funnits fler villiga föreläsare än man i början kan ta med.

– Det här är en inlärningsprocess även för oss.

Turvapaikanhakija Ali Kamil tulkkaa Antti Palolan terveiset turvapaikanhakijoille arabiaksi. – Suomessa työntekijöitä kohdellaan yhtäläisesti. Maahanmuuttajat saavat samaa palkkaa kuin muutkin.

Samma lön även för invandrare

I auditoriet hörs ett sorl av röster. Många har varit tre månader i mottagningscentralen, varefter de som har identitetspapprena i skick får intyg över rätten att arbeta och möjlighet att söka arbete.

– Kom ihåg att det råder demokrati i Finland. Det betalas samma lön till invandrare som till finländare och anställningsvillkoren är samma, poängterar Palola.

– Det viktigaste är att lära sig finska språket och det sker bäst via arbete.

Palola berättar åt flyktingarna om finländsk jämlikhet.

– Ni kommer från Irak, Syrien, Afganistan, Somalia och från många andra länder. Här finns kristna, muslimer och sådana som stöder andra religioner. I Finland tolererar vi ingen slags rasism, varken på grund av hudfärg, ursprung eller religion. En del av publiken nickar instämmande.

Bråk förebyggs

I mottagningscentralen i Kyrkslätt finns ungefär 300 asylsökande. Männen kommer så att säga med sitt förflutna. Man försöker förhindra religiösa bråk och andra problem i förväg.

– De har varit i fötterna på kriget. Några har skottsår. Andra saknar sin familj och vi lyssnar på bekymren, säger sjukskötare Marja Laaksonen.

Religiösa och politiska bråk försöker man förebygga genom att till exempel ordna tillräckligt manligt program. Försäkringarna är i skick och ortsbor har därför kunnat be männen med på talko.

Text: Birgitta Suorsa / Up-uutispalvelu, foton: Pekka Sipola
Översättning Susanne Paetau