Hoppa till huvudinnehållet

Danske Bank tänker minska nästan 200 från kundbetjäningen

– Arbetsgivaren kan inte motivera sitt förslag med ekonomiska orsaker, konstaterar huvudförtroendemannen.

Danske Bank inleder samarbetsförhandlingar i affärsenheten Privatkunder. Banken ämnar minska 170–195 årsverken i affärsenheten för privatkunder. Bankens contact center berörs inte av förhandlingarna.

Förhandlingsframställan är inte motiverad, bedömer Fackförbundet Pros medlemsförening RahoitusLeijonat, som företräder alla medlemmar som omfattas av Danske Banks kollektivavtal.

– Arbetsgivaren kan inte motivera sitt förslag med ekonomiska orsaker, för resultatet för Danske Bank Finland var förra året 156,8 miljoner euro före skatt, konstaterar huvudförtroendeman Aino Huuhti.

Omställningarna inkluderar stora förändringar i organisationen och i verksamhetsmodellerna.

Banken motiverar samarbetsförhandlingarna med lönsamhet och förändrat kundbeteende. Många banktjänster såsom betalning av räkningar har flyttat till webben. Nu tänker Danske Bank flytta även låne- och placeringsförhandlingar till webben.

– Visst har kundernas beteende ändrat, men inte till den grad att det skulle ha minskat personalens arbetsbörda, säger huvudförtroendeman Huuhti.

Danske Bank planerar utvidgade betjäningstider så att experttjänster skulle kunna erbjudas även kvällstid.

Banken, som tidigare var känd under namnet Sampo Bank, bytte i november 2012 namn till Danske Bank enligt den danska ägaren. Danske Bank sysselsätter över 20 000 personer i 15 länder.

År 2012 fördes tre samarbetsförhandlingar i Danske Bank.


Pro Nyheter
Översättning Susanne Paetau