Hoppa till huvudinnehållet

Ett nytt representantskap har valts

Pro on osaamisestaan ylpeiden ammattilaisten voimajoukko.
Resultatet för Pros representantskapsval är nu klart. Lyckönskningar till ledamöterna och suppleanterna i det nya representantskapet!

Fackförbundet Pros nya representantskap är valt. Pros medlemmar valde 100 ordinarie ledamöter till representantskapet och 100 allmänna suppleanter. Centralvalnämnden har fastställt resultatet idag den 20 september.

Det fanns 205 kandidater, vilket är lite mindre än i det förra representantskapsvalet.

I representantskapsvalet röstades det per sektor. Platserna fördelades enligt följande: från finanssektorn valdes 20, från ICT- och kommunikationssektorn 14, från offentliga sektorn 19, från servicesektorn 21 och från industrisektorn 26. Valdeltagandet låg på 15 procent.

Det nya representantskapet sammanträder till höstmöte den 21–23 november. Representantskapet väljer sig då ett presidium samt ordförande och styrelse för förbundet.

Representantskapet är Pros högsta beslutande organ. Det fastställer förbundets riktlinjer för verksamheten och förbundets bokslut samt bestämmer medlemsavgiften och föreningarnas andel av den. Representantskapet sammanträder minst två gånger per år och dess mandatperiod är fyra år.

Se det nya representantskapets ledamöter och suppleanter här.