Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro förbereder sig för åsiktsyttringar

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen
Fackförbundet Pros styrelse har fattat beslut om att inleda åsiktsyttringar. Pro anser att regeringen Orpos nedskärningar i arbetslivet, socialskyddet och strejkrätten är oskäliga.

– Regeringen Orpo planerar historiskt kraftiga arbetslivs- och socialskyddsförsämringar samt försvagande av löntagarorganisationernas ställning samtidigt som skattelättnader generöst delas till höginkomsttagare och arbetsgivare. Det här godkänner vi inte, säger Pros ordförande Jorma Malinen.

Pros styrelse beslöt på sitt möte om åsiktsyttringar för att göra motstånd mot regeringens arbetslivsförsämringar och för att trygga Pro-medlemmarnas anställningsvillkor och utkomst. Åsiktsyttringarna genomförs enligt branschvist övervägande och så enhetligt som möjligt med andra förbund.