Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro meddelade om övertidsförbud och förbud att intjäna flexsaldo i försäkringsbranschen

Seinäkello näyttää viittä.
Pro har fattat beslut om övertidsförbud och förbud att intjäna flexsaldo i försäkringsbranschen. Övertidsförbudet börjar måndag 27.2 klockan 7 och är i kraft tills nytt kollektivavtal ingås.

Publicerad 23.02.2023 kl. 12:28
Nyheter

Kollektivavtalsförhandlingar har förts veckotals i försäkringsbranschen. Förhandlingarna började i konstruktiv anda, men i det avgörande skedet hade inte arbetsgivarförbundet Palta beredskap att göra förhandlingsresultat.

– Tyvärr fick vi ingen uppgörelse till stånd igår 22.2 och det passade inte Palta att fortsätta förhandlingarna den här veckan, säger Fackförbundet Pros direktör för finanssektorn Antti Hakala.

Förhandlingarna har dragit exceptionellt mycket ut på tiden och det tidigare kollektivavtalet löpte ut redan i slutet av januari. Skillnaderna i parternas synsätt om till exempel lönehöjningar är fortfarande stora.

– Största delen av lönehöjningarna bör betalas som allmänna förhöjningar till alla. Den ekonomiska situationen kommer att fortsätta svår också nästa år och köpkraften kan inte tryggas utan allmänna förhöjningar.

– Det är uppenbart att vi inte får ett förhandlingsresultat bara genom att förhandla, fortsätter Hakala.

Av den orsaken har Pro fattat beslut om förbud i hela branschen att arbeta övertid och intjäna flexsaldo. Förbuden träder i kraft måndag 27.2 klockan 7 och gäller tills nytt kollektivavtal ingås.

Under övertidsförbudet arbetar alla bara ordinarie arbetstid enligt kollektivavtalet. Förbud att intjäna flexsaldo betyder att ingen arbetar plustimmar, det vill säga intjänar flexsaldo.

Förhandlingarna fortsätter först 13.3.2023. Pro är likväl redo att vid behov fortsätta förhandlingarna utan dröjsmål oh målet är att så snabbt som möjligt uppnå en kollektivavtalsuppgörelse.