Hoppa till huvudinnehållet

Fascinerande försäkringar – försäkringsrådgivarna hjälper gärna

rådgivning för ungt par
Det lönar sig att se över sina försäkringar med jämna mellanrum. På det sättet kan man försäkra sig om att man har rätt försäkringar med tillräckligt bra skydd ifall något händer. Man ska inte heller dra sig för att kontakta försäkringsbolaget, personalen finns till för kunderna intygar försäkringsrådgivare Mia Holmberg.

Fascinerande försäkringar – försäkringsrådgivarna hjälper gärna

Publicerad 16.03.2021 kl. 13:50
ProStoori
ProStoori| Michaela von Kügelgen | Bild: Shutterstock

Finländarna är generellt sett bra på att försäkra hemmet, bilen, sommarstugan, barnen och till och med husdjuren, men mindre bra på att försäkra sig själva.

– När det kommer till oss själva tänker vi att det inte kommer att hända något. Och om det händer något så kan man gå till hälsocentralen, men där kan det finnas långa köer.

Det säger Mia Holmberg som är försäkringsrådgivare på If. Hon utbildade sig till medianom på Arcada, men deltidsjobbet vid sidan om studierna förde henne med sig.

– Jag har alltid tyckt om att jobba med människor. De som ringer oss behöver ofta råd eller hjälp och stöd, berättar Holmberg.

Efter fyra års deltidsjobb med försäkringar erbjöds hon en fast anställning år 2016 och trivs fortfarande mycket bra.

– Många tycker att försäkringar är tråkigt, men det är fascinerande när man sätter sig in i det.

Fastän drömmen om film- och tv-branschen byttes ut mot försäkringsbranschen har de rörliga bilderna fortfarande en speciell plats i Holmbergs liv.

– Jag tycker mycket om att kolla på film. Under det senaste året när man mest har varit hemma har det blivit kanske ännu mer av det.

Glöm inte personförsäkringarna

För den som inte är insatt är det lätt att gå vilse i försäkringsdjungeln. Årspremien betyder mycket för många, särskilt i ekonomiskt tuffa tider såsom nu, men Holmberg påminner om att man inte ska stirra sig blind på den.

– Då går man kanske miste om ett viktigt skydd. Om man är osäker på vad man behöver för skydd lönar det sig alltid att ringa till försäkringsbolaget, vi hjälper gärna alla att hitta lämpligt försäkringsskydd.

Enligt Holmberg är det synd om man har en försäkring som sedan inte visar sig ha det skyddet man faktiskt skulle behöva när något sker.

Framförallt personförsäkringar är viktiga att tänka på – också redan som ung. De flesta unga har en hemförsäkring eftersom den nästan alltid krävs när man flyttar in i en egen lägenhet. Holmberg tipsar om att också fundera på en sjukvårdsförsäkring fastän man inte har så mycket överlopps pengar.

– När man är ung har man inte så mycket sjukdomar och har möjlighet att få bra sjukvårdsförsäkring, påpekar hon.

En olycksfallsförsäkring är det minsta skyddet Holmberg rekommenderar, men en sjukvårdsförsäkring kan vara guld värd om man blir sjukskriven för en längre tid. Man ska ändå vara noga med vilken nivå av skydd man har valt.

– Själva sjukvårdsförsäkringen täcker inte så kallad dagpenning. Men det gör dagpenningsskyddet, som är ett tilläggsskydd inom sjukvårdsförsäkringen, och hjälper vid längre sjukledighet, säger Holmberg.

En del arbetsgivare betalar full lön endast i några veckor och efter det är man beroende av FPA:s grunddagpenning om man inte har någon sjukförsäkring.

Ingen fråga är för dum

De flesta ser över sina försäkringar när det sker stora livsförändringar såsom att man flyttar hemifrån, köper hus eller lägenhet eller skaffar familj. Oberoende av vilka försäkringsbehov man har uppmanar Mia Holmberg att gå igenom försäkringarna med minst ett par års mellanrum.

Nuförtiden sköter många sina försäkringsärenden via webben, men den smidiga lösningen är kanske inte det smartaste sättet att uppdatera försäkringarna.

– Där har vi försäkringsrådgivare inte möjlighet att ge våra tips. Det är bra att kontakta oss fastän det inte har skett några ändringar, säger Holmberg.

Hon påminner också om att ingen fråga är för dum för att ställas.

– Vi hjälper gärna.

Sedan årsskiftet hör anställda inom försäkringsbranschen till Fackförbundet Pro, efter att tidigare ha haft ett eget fackförbund för ungefär 8000 medlemmar. Enligt Holmberg har fusioneringen med Pro gått väldigt smidigt.

– Vi har fått jättebra information och eftersom Pro har många svenskspråkiga medlemmar hoppas jag på fler arrangemang på svenska. Som tvåspråkig är det trevligt att kunna ta del av svenskspråkigt program.

Överlag är hon tacksam över facket och det arbete som görs där. Framförallt uppskattar hon att någon bevakar och ser över kollektivavtalet.

– Facket bevakar mitt och mina kollegers intressen och vi har ett ställe att vända oss till om det finns behov för det, som tur är har det inte behövts hittills, säger Mia Holmberg.