Hoppa till huvudinnehållet

Finnair planerar minska tusen arbetsplatser och fortsätta permitteringar

Kuva: Aila Juola
Finnair inleder samarbetsförhandlingar om tusen arbetsplatser och fortsätter permitteringar. – Jag hoppas att varaktiga personalminskningar blir på miniminivå, summerar Pros ordförande.

Finnair planerar minska tusen arbetsplatser och fortsätta permitteringar

Publicerad 26.08.2020 kl. 11:39
Nyheter

Pro Nyheter / Källa: Finnairs pressmeddelande 25.8.2020

Det finländska flygbolaget Finnair inleder måndagen den 31 augusti samarbetsförhandlingar om minskning av rentav tusen arbetsplatser. Samarbetsförhandlingarna omfattar 2 800 arbetstagare i Finland.

Bestående minskningar gäller inte den flygande personalen, det vill säga kabinpersonal och piloter.

Fackförbundet Pros ordförande Jorma Malinen blev inte överraskad av meddelandet om samarbetsförhandlingar, då man beaktar coronaläget.

– Finnair är likväl ett friskt bolag med ett utomordentligt koncept för affärsverksamheten. Med samarbete mellan staten och personalen finner man säkert sätt att rädda flygbolaget.

Enligt Malinen har Finnair kunnig och skicklig personal.

– Jag hoppas att varaktiga personalminskningar blir på miniminivå.

Inbesparingar har sökts sedan våren tillsammans med personalen

Bolaget berättar att planerna på personalminskningar är en del av sparmålsättningen, som uppdaterats från 80 miljoner euro till 100 miljoner euro.

– Coronan har haft en stor inverkan på hela flygbranschen. En stor del av Finnairs personal har varit permitterad sedan i våras och dessutom har man mellan olika personalgrupper funderat på olika sätt att spara. Situationen är verkligt utmanande och fastän man skulle finna inbesparingar, undgår man troligen inte uppsägningar, berättar Fackförbundet Pros ansvariga ombudsman för flygbranscherna Anne Mähönen.

Finnair sysselsätter sammanlagt ungefär 6 200 personer i Finland. Enligt bolaget har nästan varje arbetstagare varit permitterad under våren eller sommaren och permitteringarna fortsätter.

Bolaget berättar i sitt pressmeddelande att det ämnar erbjuda sin personal olika slags från arbete till arbete-hjälp på praktisk nivå, såsom handledning i jobbsökning, företagande eller möjligheter till läroavtalsutbildning.