Pro Nyheter
Fonecta Oy meddelade i fredags att man inleder samarbetsförhandlingar i 020202-affärsområdets kundtjänstarbete.
Förhandlingarna omfattar arbetet för 155 anställda inom kundbetjäningen, av vilka 69 personer arbetar i Åbo och 86 i Björneborg. Företaget säger som mest upp 60 personers anställningsförhållanden.
– Jag räknade att för närvarande arbetar ungefär 60 personer bara med 118-tjänster och de är alla erfarna och fastanställda, berättar huvudförtroendeman Miia Pajunen.
Fonecta tänker säga upp personal med motiveringen att antalet samtal minskat.
Fonecta byter till yngre?
För tillfället svarar en del av personalen på samtal såväl till 020202- som till 118-numret. En del anställda svarar enbart på samtal till 118-numret. Bolaget planerar omorganisering av arbetsuppgifterna och effektivering så, att om planen förverkligas skulle arbetet med enbart 118-tjänsten upphöra och den skulle ges med samma personalresurser som 020202- och 02 Pro-tjänsterna.
Bemanningsarbete är mycket vanligt i telefonservicebranschen. Enligt förtroendemannen har man i Fonecta under de senaste åren systematiskt flyttat erfarnare och äldre på basis av kompetens till att enbart svara på 118-samtal. Samtidigt har man fastanställt hyrda arbetstagare, anställt nya till Fonecta och hyrt nya arbetstagare för att svara på 020202-samtal.
– Det verkar vara helt planmässig verksamhet. Personer som över tio år gjort kundservicearbete har flyttats till 118-tjänsten och nu anser man att den kompetensen är för smal. Däremot är de som just kommit till huset kompetenta för 020202-tjänsten, berättar huvudförtroendeman Miia Pajunen.
– Det är inte fråga om tekniskt kunnande. Flyttningarna har gjorts genom att bedöma enbart kundsamtalens stämning och förda diskussioner.
– Företaget har inte ännu berättat närmare om vilka på verksamhetsställena som omfattas av samarbetsförhandlingarna. Gäller det här till exempel också de närmaste cheferna, säger huvudförtroendeman Pajunen.