I dag svarar man inte på samtal vid Fonecta Oy:s kundtjänstcenter i Kouvola. Tjänstemännen i kundtjänsten stannar hemma i protest mot arbetsgivarens planer att flytta hundra personers arbete till Åbo och Björneborg.
– Människorna har sina hem och barnens dagvårdsplatser här. Inte far många härifrån till Åbo, berättar ansvariga ombudsmannen för ict-branschen i Fackförbundet Pro, Seppo Lundgren.
Arbetsgivarens beteendemönster är beklagligt vanligt i ict-branschen.
– Man upphör med det egna arbetet och flyttar det till en annan stad för att utföras av hyrda arbetstagare. Arbetet är kundbetjäning i telefon, som kunde göras i vilken stad som helst. Företaget vill använda billigare hyrda arbetstagare.
I Kouvola utbildas som bäst arbetstagare vid StaffPoint, som erbjuder hyrd arbetskraft, fastän Fonecta meddelat om sina planer att stänga verksamhetsstället i Kouvola.
Enligt Pros uppgifter förbereder man sig vid Fonecta i Åbo på att det kommer mer folk, för man har skaffat ett tjugotal nya arbetsställen.
– Det tråkiga är att Staff Point inte i helhet tillämpar kollektivavtalet för ict-branschen. Inte skulle man behöva tvista ifall de nya arbetena skulle vara enligt kollektivavtalet, berättar ansvariga branschombudsmannen Lundgren.
Fonecta sysselsätter på tre orter, i Kouvola, Åbo och Björneborg.
Pro Nyheter
Översättning Susanne Paetau