Hoppa till huvudinnehållet

Förhandlingsresultat för tjänstemännen i byggbranschen och byggämnes- och betongindustrin

kaksi työmiestä
Fackförbundet Pro och arbetsgivarnas Byggnadsindustrin RT har idag 14.3 uppnått förhandlingsresultat om nya kollektivavtal för byggbranschen samt byggämnes- och betongindustrin.

Vi informerar närmare om innehållet i de nya kollektivavtalen då de godkänts i förhandlingsparternas förvaltningar.

Pro är den enda organisationen som förhandlar kollektivavtalen förbranschernas tjänstemän

I byggnadsbranschen arbetar ungefär 12 000 personer i tjänstemannauppgifter och i byggämnes- och betongindustrin ungefär 1 500 personer.

– Fackförbundet Pro är i båda branscherna den enda organisationen som förhandlar kollektivavtal och anställningsvillkor för tjänstemännen, berättar ansvariga branschombudsmannen Jyrki Suihkonen från Pro.

Pro-medlemmarna arbetar i byggbranschens krävande sakkunniguppgifter på byggen, i administrationen och i produktionsanläggningar bland annat som ansvariga arbetsledare, byggarbetsplats- och projektingenjörer, i administrativa uppgifter, inköp och marknadsföring.